Agenţia Naţională Antidrog (ANA), cu sprijinul tehnic şi financiar din partea Biroului Naţiunilor Unite pentru Droguri şi Criminalitate (UNODC), a implementat campania „DESCHIDE OCHII! FĂRĂ RISCURI ÎN PLUS!”, în perioada 1 august -12 septembrie 2011, în Vama Veche.Campania s-a desfăşurat în parteneriat cu principalele organizaţii neguvernamentale care activează în domeniul reducerii riscurilor asociate consumului de droguri- Romanian Harm Reduction Network (RHRN), Alianţa pentru Lupta împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor (ALIAT), Asociaţia Română Anti-SIDA (ARAS), Asociaţia Integration şi Asociaţia Carusel, având ca sponsor unic Population Services International (Love Plus).Aceasta a fost cea de a 5-a campanie estivală iniţiată de Agenţia Naţională Antidrog pe Litoralul Mării Negre şi cea de a 2-a campanie de reducere a riscurilor asociate consumului de droguri.Contextul organizării acestei campanii a fost relevant din punctul de vedere al prevalenţei consumului de droguri la nivel naţional şi al concluziilor referitoare la comportamentele vizând HIV şi hepatitele virale de tip B şi C (HVB şi HVC) în rândul consumatorilor de droguri injectabile, ştiut fiind faptul că în perioada estivală tinerii migrează pe litoral.Vama Veche este cunoscută pentru atmosfera boemă şi nonconformistă, ceea ce atrage un număr mare de tineri, creându-se, astfel, condiţiile unui consum riscant de droguri legale şi ilegale.Scopul campaniei „DESCHIDE OCHII! FĂRĂ RISCURI ÎN PLUS!” a fost reducerea riscurilor asociate consumului de droguri şi promovarea serviciilor ANA şi a organizaţiilor neguvernamentale prin realizarea a două obiective majore: reducerea riscurilor asociate consumului de droguri (alcool, canabis, cocaină, ecstasy, ketamină, heroină şi substanţe noi cu proprietăţi psihoactive – “etnobotanice”) în rândul tinerilor aflaţi pe litoral, prin oferirea de informaţii şi promovarea serviciilor pentru tratamentul dependenţei de droguri.Beneficiarii au fost 6465 de tineri care au discutat direct cu specialiştii campaniei despre riscurile asociate consumului de droguri. Au avut loc 37 de consilieri psihologice, 58 de consilieri sociale şi 23 de consultaţii medicale, toate cu păstrarea confidenţialităţii. De asemenea, 2086 de persoane au beneficiat de sesiuni informative generale direct de la membrii echipei. Apreciem că un număr de aproximativ 15.000 de persoane au fost informate despre activităţile acestei campanii.În cadrul campaniei au fost distribuite 45.000 de pliante (9 modele diferite x 5000 buc.), 200 afişe, 9000 de prezervative, 217 seringi (din care au fost recuperate 17), 206 tampoane dezinfectante şi 40 de fiole cu apă distilată. De asemenea, prin organizarea de concursuri au fost distribuite 500 de tricouri, 500 de şepci, 400 mingi de plajă, 500 de sacoşe de plajă şi 500 de portofele, toate inscripţionate cu logo-ul şi sloganul campaniei.În ceea ce priveşte echipa de implementare, aceasta a fost mixtă, compusă din specialişti care au reprezentat atât Agenţia Naţională Antidrog (15 specialişti), cât şi organizaţiile neguvernamentale (ARAS – 5 specialişti, ALIAT – 3 specialişti, RHRN – 1 specialist, Integration – 1 specialist, Carusel – 1 specialist).Echipa/serie a fost alcătuită din 4 – 5 specialişti. Aceasta a avut un cort ca punct fix de lucru de la care a plecat pe teren (plajă şi terase) pentru a împărţi pliante şi a discuta cu tinerii despre riscurile asociate consumului de droguri. Deplasările s-au făcut în echipe de câte doi, prin rotaţie.În faţa cortului au fost organizate concursuri cu întrebări despre riscurile asociate consumului de droguri, iar tinerii participanţi au primit premii (tricouri, şepci, mingii de plajă etc.).Membrii echipei au asigurat, pe lângă acţiuni de informare şi discuţii libere de la egal la egal „nemoralizatoare”, consultaţii medicale generale sau consilieri psihologice şi sociale.De asemenea, campania a inclus şi o componentă de servicii pentru consumatorii de droguri injectabile: informare despre injectarea corectă, riscuri asociate injectării, schimb de seringi.„DESCHIDE OCHII! FĂRĂ RISCURI ÎN PLUS!” şi-a atins obiectivul principal, în sensul că serviciile acesteia au fost accesate de consumatorii de droguri (inclusiv de droguri injectabile). Activităţile au fost foarte utile, s-a intrat în contact cu foarte multe persoane atât consumatori, cât şi persoane care au renunţat la consum sau persoane neconsumatoare care doreau să se informeze. Activităţile au avut un impact mare asupra persoanelor din toate categoriile aflate în zona respectivă. Cei cu care s-a intrat în contact au fost receptivi şi interesaţi. Conform aprecierilor membrilor echipei, preponderenţa substanţelor consumate a fost: alcool, canabis, substanţe noi cu proprietăţi psihoactive (inclusiv consum injectabil) şi heroină (consum injectabil). Parteneriatul cu toate ONG-urile din domeniul reducerii riscurilor asociate consumului de droguri a conferit campaniei mai multă credibilitate în rândul consumatorilor de droguri, deoarece majoritatea erau şi beneficiari ai serviciilor acestora din Bucureşti. Apreciem că specificul acestei campanii a fost bine primit şi apreciat de tineri, deoarece s-a concentrat pe ajutorul dat consumatorului şi pe realitatea de consum. Cu toate acestea, a fost constatată o slabă informare a populaţiei generale asupra conceptului de reducere a riscurilor, remarcată adesea prin înţelegerea acestuia ca pe ceva ce încurajează consumul sau ca pe o renunţare a autorităţilor la lupta împotriva consumului de droguri.Agenţia Naţională Antidrog – Compartimentul Relaţii Publice