Duminică, 2 decembrie a.c., purtătorul de cuvânt al Ministerului Administrației și Internelor, inspector principal de poliție Monica Dajbog, a susținut o declarație de presă având ca temă situaţia evenimentelor înregistrate în primele trei săptămâni ale campaniei electorale. * * * Redăm integral declarația de presă susținută de purtătorul de cuvânt al M.A.I. În cele trei săptămâni de campanie electorală au fost înregistrate 557 de sesizări cu privire la încălcarea legislaţiei electorale, fără a fi semnalate probleme deosebite. Majoritatea sesizărilor se referă la afişajul electoral. Numărul de incidente sesizate până acum reprezintă mai puţin de o treime din totalul de sesizări primite în acelaşi interval în campania pentru alegerile locale din acest an. Atunci, au fost semnalate 1741 de evenimente, dintre care 672 contravenţii şi 721 infracţiuni. Numărul mai redus de sesizări înregistrate în campania electorală pentru alegerile parlamentare se datorează existenţei unui cadru legal clar referitor la mita electorală şi demersurilor preventive pe care MAI le desfăşoară în cadrul campaniei Votează Legal!, precum şi acţiunilor zilnice pe linie de ordine publică. În cele trei săptămâni de campanie electorală au fost constatate 224 de contravenţii, fiind aplicate amenzi în valoare de peste 100.000 lei Până în prezent, se efectuează verificări în 215 cazuri de posibile infracţiuni, dintre care 31 se referă la mită electorală.Dintre cazurile de mită electorală, majoritatea se referă la organizarea unor mese festive, oferirea de mâncare, băuturi alcoolice sau obiecte de îmbrăcăminte, precum şi asigurarea de diverse servicii gratuite: consultaţii medicale (de verificare a tensiunii sau glicemiei) ori servicii juridice gratuite etc. Din totalul sesizărilor, 302 au fost înregistrate în mediul rural şi 255 în mediul urban. Cele mai multe semnalări privind posibile încălcări ale legii au fost înregistrate în judeţele Prahova (44), Dâmboviţa (35) şi Gorj (29) în timp ce în alte 7 judeţe, printre care Bihor, Bistriţa Năsăud şi Tulcea, au fost înregistrate mai puţin de cinci sesizări. Pentru desfăşurarea procesului electoral fără probleme, pe lângă activităţile specifice de asigurare a ordinii publice desfăşurate în întreaga ţară în campania electorală şi în ziua alegerilor, Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrarea Bazelor de Date, a dispus măsuri prin care să faciliteze obţinerea cărţilor de identitate de către persoanele care nu deţin documente valabile. Începând de săptămâna viitoare, serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor vor intensifica deplasările cu staţia mobilă ori cu aparatele foto digitale din dotare, în localităţile aflate la distanţe mari faţă de sediu pentru preluarea imaginilor şi a cererilor pentru obţinerea actelor de identitate. Totodată, serviciile de evidenţă a persoanelor îşi vor extinde programul în săptămâna premergătoare alegerilor şi vor asigura program de lucru cu publicul inclusiv în zilele de sâmbătă, 8 decembrie, şi duminică, 9 decembrie – ziua alegerilor. În ceea ce priveşte sarcinile pe care Ministerul Administraţiei şi Internelor trebuia să le îndeplinească până la această dată pentru pregătirea alegerilor, precizăm că în această săptămână au fost confecţionate ştampilele cu menţiunea VOTAT şi au fost tipărite buletinele de vot şi timbrele autocolante. Toate materialele necesare votării vor fi predate preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare săptămâna viitoare, termenul limită fiind 7 decembrie.