36 autoturisme de lux şi 4 automarfare, furate din străinătate, au fost depistate de poliţiştii de frontieră români de la începutul anului• În primele două luni ale anului 2010, poliţiştii de frontieră au descoperit 36 de autoturisme, declarate furate din străinătate, de 2 ori mai multe faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut;• Principalul „furnizor” de autovehicule furate care tranzitează frontierele României, rămâne, în continuare, Italia, iar persoanele implicate provin din România, R. Moldova, Bulgaria etc.;StatisticăTraficul cu autoturisme de lux furate din străinatate rămâne, şi în acest an, „în atenţia” lumii interlope transnaţionale, fiind o activitate ilicită ce aduce beneficii financiare substanţiale membrilor reţelelor deja specializate în domeniu şi extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul către Estul Europei).De la începutul anului până în prezent, poliţiştii de frontieră au descoperit 36 autoturisme de lux, 4 automarfare, 2 utilaje, 2 microbuze şi o motocicletă declarate furate în străinatate dar şi în România. În perioada similară a anului 2009, au fost depistate 18 autoturisme furate, iar în anul 2009 au fost depistate, în total, 198 maşini furate. Pentru identificarea şi indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate în străinătate, sub supravegherea directă a Parchetelor, poliţiştii de frontieră au colaborat cu structurile similare din statele membre UE, realizând un schimb operativ de date şi informaţii, prin intermediul Centrelor de Contact de la frontieră.În toate situaţiile, conform legislaţiei, pe numele celor implicaţi în traficul cu maşini furate, au fost întocmite dosare penale. Organizarea reţelelor de traficanţi Din analizele efectuate de poliţiştii de frontieră în cazurile depistate în zonele de competenţă, s-a stabilit că, în general, reţelele de traficanţi sunt organizate pe două tipuri mari, respectiv cele specializate în furtul autoturismelor de lux (Chrysler, Mercedes, BMW etc.) şi cele specializate în furtul autoturismelor de categorie mijlocie (Fiat, Opel, Seat etc.). La rândul lor, aceste două tipuri sunt subdivizate în mai multe grupuri de acţiune, a căror „ierarhie” este următoarea: grupa de recunoaştere – identifică maşinile corespunzătoare “cererii”, grupa tehnică – confecţionează documentele false, grupa de transport – trece maşinile peste graniţe, grupa de valorificare – vinde maşinile de lux, grupa de supraveghere – are ca sarcină supravegherea şi derularea tuturor fazelor incluse în actul ilegal.De asemenea, şi în acest an, s-a constatat că reţelele specializate continuă să se ocupe cu furtul din străinătate al unor utilaje, forestiere sau agricole, care sunt transportate în baza unor documente false, în România, în primele 2 luni dina nul 2010 fiind depistate 2 astfel de utilaje furate din străinătate, a căror valoare depăşeste suma de 200 mii euro. Acestea se adaugă altor 22 de utilaje furate şi descoperite de poliţiştii de frontieră în cursul anului 2009, a căror valoare depăşeste suma de 2,5 milioane euro.Moduri de operare şi rute Ca moduri de operare ale traficanţilor, analizele arată că “se practică”: • fraudă la asigurări – cu acordul proprietarului, maşina este transportată în altă ţară, “spălată” prin vânzări succesive şi ulterior declarată ca fiind furată chiar de către proprietar;• furtul la comandă, deturnarea sau frauda la firmele de închirieri – se racolează o persoană fără posibilităţi materiale care contra unei sume modice acceptă să deschidă pe numele său un cont într-o bancă şi implicit să obţină o carte de credit (card), document în baza căruia persoana închiriază de la firmele de profil, autoturismul.Rutele folosite de către traficanţi sunt, în general, orientate dinspre ţările vest europene cu finalitate în ţările est-europene :• Italia – Austria – Ungaria – România; • Germania – Austria – Ungaria – România – Moldova şi Ucraina; • Italia –Serbia – România – R.Moldova – Ucraina sau Federatia Rusa.În continuare, principalul „furnizor” de autovehicule furate care tranzitează frontierele României este Italia, urmată de Germania, Spania etc.În majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul maşinilor respective au declarat, pe timpul cercetărilor, că nu ştiau că autoturismele se află în atenţia autorităţiilor ca fiind furate, ei fiind doar „cumpărători de bunăcredinţă”. Alţii au susţinut că au primit o sumă de bani (în general, de până la 500 euro) pentru a transporta maşina în România şi, la fel, nu cunoşteau că aceasta e furată.În urma unui „studiu” al cererii şi ofertei pe piaţa neagră a maşinilor, s-a constatat că, la categoria autoturisme de lux, cele mai căutate sunt mărcile “BMW” şi „Audi”, iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o deţin mărcile “ Renault” şi „Fiat”. Dintre cazurile înregistrate în acest an de poliţiştii de frontieră, amintim:* În ziua de 27.02.2010, ora 12.30, la P.T.F. Galati-Rutier, s-a prezentat pentru a iesi din tara, persoana cu dubla cetatenie romana si moldoveana, Dmitrii P. de 46 ani, conducand autocamionul marca Iveco Magirus, an de fabricatie 2007, inmatriculat in Lituania.În urma verificărilor efectuate de către poliţiştii de frontieră, s-a constatat că vehiculul figurează în bazele de date Interpol ca fiind furat din Lituania din data de 05.01.2010. Autocamionul, în valoare de 451.803 lei, a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F.Galaţi pentru continuarea cercetărilor. S-a întocmit lucrare penala cetăţeanului moldovean Dmitrii P., sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt, la finalizarea cercetărilor urmând a fi luate măsurile legale ce se impun.* În data de 25.02. a.c., în jurul orei 07.00, la P.T.F. Albiţa, judeţul Vaslui, s-a prezentat pentru a ieşi din ţară, conducând un autoturism marca BMW X3, fabricat în anul 2008 şi înmatriculat în Italia, cetăţeanul cu dublă cetăţenie moldovenească şi română, Victor G., în vârstă de 32 ani. Cu ocazia controlului specific, poliţiştii de frontieră au constatat că şoferul nu este proprietarul autoturismului, acesta prezentând o procură în baza căreia conducea vehiculul. Acţinând în baza unei analize de risc, lucrătorii noştri au efectuat verificări prin Punctul de Contact Oradea, în urma cărora a rezultat faptul că respectivul autoturism, figura ca fiind furat în Italia din data de 24.02.2010. Victor G. a declarat că nu are cunoştinţă despre situaţia juridică a autoturismului şi că el l-a preluat de la un cetăţean moldovean doar pentru a-l transporta până în R. Moldova, contra unei sume de bani. Persoana în cauză este cercetată sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt iar autovehiculul, în valoare de aproximativ 85.000 lei, a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F.Vaslui până la finalizarea cercetărilor. * Poliţiştii de frontieră maramureşeni au depistat şi reţinut, două utilaje industriale, în valoare de aproximativ 200.000 de euro, despre care se deţin informaţii că sunt furate din Italia. Acţionând în baza unor date şi informaţii deţinute la nivelul I.J.P.F. Maramureş, poliţiştii de frontieră maramureşeni au continuat acţiunile pe linia traficului internaţional de autovehicule furate din străinatate, sub coordonarea procurorului D.I.I.C.O.T. Astfel, în data de 25 februarie a.c., lucrătorii noştri au depistat, pe raza municipiului Baia Mare, în incinta unei societăţi comerciale, al cărui administrator este I.B. în vârstă de 42 ani, domiciliat în judeţul Satu Mare, două utilaje de mare tonaj, despre care se deţin informaţii că sunt furate din Italia. Cele doua excavatoare, marca Hyundai, în valoare de aproximativ 200.000 euro, au fost ridicate şi indisponibilizate la sediul I.J.P.F. Maramureş. Totodată cercetările sunt continuate împreună cu autorităţile italiene, la finalizare urmând a fi luate măsurile legale. Poliţia de Frontieră Română va continua – independent sau în colaborare cu celelalte instituţii cu competenţă din ţară şi străinătate – să întreprindă măsuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infracţional transfrontalier, de natură să aducă prejudicii atât economiei naţionale, cât şi persoanelor de bună credinţă.Biroul de Presă din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei de Frontieră