Joi, 21 mai a.c., la sediul Ministerului Administraţiei şi Internelor a avut loc un briefing de presă în cadrul căruia a fost prezentat stadiul pregătirii alegerilor pentru Parlamentul European.Cu acest prilej, Mihai-Viorel Fifor – Secretar de Stat MAI pentru Relaţia cu Instituţiile Prefectului – a anunţat aspectele de natură organizatorică întreprinse pentru buna desfăşurare a scrutinului electoral.De asemenea, au fost prezentate şi măsurile de ordine şi siguranţă publică adoptate în vederea asigurării unui climat corespunzător în perioada campaniei electorale şi în ziua votării.Informaţiile transmise în cadrul briefing-ului de presă sunt următoarele:ADMINISTRAŢIE PUBLICĂ1. La alegerile pentru Parlamentul European îşi pot exercita dreptul de vot alegătorii resortisanţi şi alegătorii comunitari.Prin alegător resortisant se înţelege orice cetăţean al României, cu domiciliul sau reşedinţa în ţară ori în străinătate care are dreptul de a alege membrii din România în Parlamentul European.Prin alegător comunitar se înţelege orice cetăţean al unui stat membru al Uniunii Europene, altul decât România, care are dreptul de a alege în România pentru Parlamentul European, având domiciliul sau reşedinţa în România.Pentru a-şi exercita dreptul de vot în România, cetăţenii cu drept de vot ai statelor membre ale Uniunii Europene, altele decât România, care au domiciliul sau reşedinţa în România trebuiau ca, până la data de 8 aprilie 2009, să formuleze cereri de înscriere în listele electorale speciale. Aceste cereri trebuiau depuse, în scris, la primarul localităţii de domiciliu sau de reşedinţă, însoţite de o copie a unui document de identitate valabil. 2. Dreptul de vot se exercită în baza unuia dintre următoarele acte de identitate, definite ca atare în Legea nr. 33/2007 privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul european, cu modificările şi completările ulterioare:- cartea de identitate, cartea de identitate provizorie şi buletinul de identitate;- paşaportul simplu, diplomatic sau de serviciu;- carnetul de serviciu militar, în cazul elevilor din şcolile militare.Paşaportul poate fi folosit pentru exercitarea dreptului de vot numai de cetăţenii români aflaţi în străinătate sau de cetăţenii români domiciliaţi în străinătate.3. La alegerile pentru Parlamentul European, listele electorale sunt permanente, speciale şi suplimentare. Listele electorale permanente se întocmesc pe localităţi şi cuprind toţi alegătorii care domiciliază în localitatea pentru care ele au fost întocmite Listele electorale speciale cuprind alegătorii comunitari care şi-au exprimat intenţia ca la aceste alegeri să ăşi exercite dreptul de vot în ţara noastră.Atât listele electorale permanente, cât şi listele electorale speciale sunt pre-tipărite. Listele electorale suplimentare se completează de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare în ziua de referinţă, şi poate cuprinde:- alegătorii care, în ziua de referinţă, se află în altă localitate decât cea de domiciliu şi îşi exercită dreptul de vot la orice altă secţie de votare decât cea la care sunt arondaţi potrivit listei electorale permanente;- membrii birourilor electorale al secţiilor de votare şi persoanele însărcinate cu menţinerea ordinii publice în secţiile de votare unde îşi desfăşoară activitatea;- alegătorii care în ziua de referinţă se află în străinătate şi votează la orice secţie de votare organizată în străinătate;- alegătorii care îşi exercită dreptul de vot prin intermediul urnei speciale;- alegătorii care se prezintă la vot şi fac dovada cu actul de identitate că domiciliază în raza teritorială a secţiei de votare respective, însă au fost omişi din lista electorală permanentă sau din copia de pe aceasta existentă la secţia de votare.4. La alegerile pentru Parlamentul European din anul 2009 au fost organizate un număr de 18.317 secţii de votare, din care:- 18.127 secţii de votare interne (delimitate de către primari şi numerotate de către prefecţi)- 190 secţii de votare externe (delimitate şi numerotate de către ministerul afacerilor externe)Menţionăm că nu au fost organizate aşa-numitele „secţii speciale” (în gări, autogări, spitale etc.), întrucât Legea nr. 33/2007, cu modificările şi completările ulterioare, nu prevede înfiinţarea unor asemenea secţii. Pentru alegătorii aflaţi în tranzit şi cei internaţi în spitale există posibilitatea legală de a vota la orice secţie de votare pe lista suplimentară, respectiv de a solicita exercitarea dreptului de vot prin folosirea urnei speciale.5. Vor fi tipărite, până la data de 28 mai 2009, 20.555.496 buletine de vot, vor fi confecţionate 17.239.794 timbre autocolante şi 91.835 ştampile cu menţiunea „Votat”. Necesarul de buletine de vot şi timbre autocolante a fost stabilit avându-se în vedere situaţia privind numărul cetăţenilor cu drept de vot, respectiv al alegătorilor posesori de cărţi de identitate, centralizată la data de 1 martie 2009 de către Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor, la care s-a adăugat procentul de 10% prevăzut de lege.Repartizarea pe judeţe şi municipiul Bucureşti a acestor materiale a fost comunicată Instituţiilor prefectului, care urmează a le prelua de la sediile societăţilor comerciale contractante, în condiţiile stabilite prin actele normative în vigoare. De la debutul perioadei electorale – 9 martie 2009 – şi până în prezent, la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor au fost desfăşurate, în principal, următoarele activităţi:1. Asigurarea dotării cu mijloace tehnice şi materiale a sediului Biroului Electoral Central, instituirea sistemului de pază a acestuia, precum şi asigurarea personalului de specialitate pentru aparatul de lucru al biroului, alături de Autoritatea Electorală Permanentă şi Institutul Naţional de Statistică.2. A fost realizată instruirea prefecţilor şi subprefecţilor cu privire la atribuţiile ce le revin, potrivit legii, în organizarea alegerilor pentru Parlamentul European.3. S-a dispus Instituţiilor prefectului întocmirea unor sinteze săptămânale privind stadiul operaţiunilor organizatorice şi realizarea acţiunilor în termenele stabilite potrivit Programului calendaristic aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 217/2009.4. Au fost organizate periodic videoconferinţe cu Instituţiile prefectului din judeţe şi municipiul Bucureşti, fiind analizate rezultatele acţiunilor întreprinse în vederea organizării alegerilor.5. Prin Ordinul ministrului administraţiei şi internelor, publicat în Monitorul Oficial al României, a fost stabilită componenţa nominală a Comisiei tehnice centrale pentru coordonarea şi urmărirea îndeplinirii sarcinilor din legislaţia în vigoare în domeniul alegerii membrilor din România în Parlamentul European ce revin ministerelor şi celorlalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi instituţiilor prefectului.6. Centrul Naţional de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenţa Persoanelor a elaborat Programul de activităţi pentru întocmirea listelor electorale permanente. Activităţile cuprinse în acest Program au fost finalizate în data de 22 aprilie 2009, prin punerea la dispoziţia primarilor a două exemplare ale listelor electorale permanente.7. Procedurile de achiziţii publice pentru tipărirea buletinelor de vot destinate alegerii membrilor din România în Parlamentul European, în anul 2009, precum şi pentru confecţionarea ştampilelor cu menţiunea „Votat” şi a timbrelor autocolante au fost finalizate de compartimentele de specialitate din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, societăţile comerciale contractante trecând la realizarea acestora. 8. Hârtia necesară tipăririi buletinelor de vot (aproximativ 280 tone) a fost asigurată, potrivit legii, de către Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin Administraţia Naţională a Rezervelor de Stat.Ministerul Administraţiei şi Internelor a înaintat Biroului Electoral Central macheta buletinului de vot, care a fost prezentată membrilor acestuia şi delegaţilor partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale şi organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care participă la alegeri şi nu au reprezentanţi în Biroul Electoral Central, precum şi candidaţilor independenţi, fiind obţinut „Bunul de tipar”.ORDINE PUBLICĂM.A.I. a elaborat un Plan General de măsuri pentru menţinerea şi asigurarea ordinii şi siguranţei publice, pentru perioada campaniei electorale şi ziua desfăşurării alegerilor.Acest Plan cuprinde sarcini pentru structurile de Poliţie, Jandarmerie, Poliţie de Frontieră şi IGSU.La nivel naţional, măsurile de ordine şi linişte publică, în perioada campaniei electorale şi în ziua votării, vor fi asigurate de peste 50.000 lucrători ai ministerului.Dintre aceştia, 31.000 vor asigura paza secţiilor de votare, restul fiind angrenaţi, în special, în misiuni de ordine şi siguranţă publică, printre care:- măsuri de ordine publică la mitingurile şi acţiunile electorale- paza buletinelor de vot de la momentul tipăririi până când acestea ajung în secţiile de votare- prevenirea săvârşirii unor infracţiuni care au legătură cu procesul electoral Din informaţiile centralizate la nivelul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în primele două săptămâni de la începutul campaniei electorale, la nivelul întregii ţării, s-au desfăşurat 553 de manifestări cu caracter electoral, acestea neafectând ordinea şi siguranţa publică.Au fost aplicate numai 14 sancţiuni contravenţionale, cele mai multe fiind în legătură cu afişajul electoral.[filename=Masuri_alegeri_Mihai-Viorel_FIFOR_MAI_21_mai_2009_Part1.mp3] [filesize=Masuri_alegeri_Mihai-Viorel_FIFOR_MAI_21_mai_2009_Part1.mp3] [filename=Masuri_alegeri_Mihai-Viorel_FIFOR_MAI_21_mai_2009_Part_2.mp3] [filesize=Masuri_alegeri_Mihai-Viorel_FIFOR_MAI_21_mai_2009_Part_2.mp3]DIRECTIA INFORMARE SI RELATII PUBLICE