În vederea asigurării condițiilor necesare exercitării dreptului de petiționare, la nivelul Aparatului Central al Ministerului Afacerilor Interne au fost implementate o serie de măsuri menite să simplifice obținerea de către cetățeni și organizațiile legal constituite a informațiilor de interes precum și transmiterea de petiții. Astfel, odată cu reorganizarea secțiunii CONTACT de pe site-ul Ministerului Afacerilor Interne, cetățenii au posibilitatea să găsească informații utile și răspunsuri la cele mai frecvente întrebări din competența structurilor MAI, să trimită online o petiție sau sugestii.
Anul trecut, Direcția Secretariat General din cadrul Aparatului Central al Ministerului Afacerilor Interne a primit și gestionat 13.529 de petiții. Cetățenii au transmis preponderent petiții în format electronic, fie prin intermediul formularelor de pe site-ul instituției, fie prin intermediul poștei electronice.
În ceea ce privește modul de soluționare a petițiilor, 91,5% au fost gestionate de structuri din Ministerul Afacerilor Interne (inclusiv din Aparatul Central al instituției, precum Corpul de Control al Ministrului, Direcția Generală Management Resurse Umane, Departamentul pentru Situații de Urgență și Direcția Medicală), restul fiind redirecționate către alte instituții.
Activitatea de relații cu publicul a inclus și activitatea de consiliere a cetățenilor, care s-a desfășurat prin intermediul operatorilor care deservesc linia telefonică gratuită a Ministerului Afacerilor Interne – 0800 800 624 , care poate fi apelată, în fiecare zi lucrătoare, în intervalul orar 08.00-20.00. Linia TEL-VERDE este destinată informării, consilierii și semnalării unor aspecte care nu sunt urgente, pe domeniul de competență al Ministerului Afacerilor Interne. În anul 2022 au fost primite 1.769 de apeluri. De asemenea, ofițerii din cadrul Serviciului Relații cu Publicul au consiliat un număr de 295 persoane care s-au prezentat la sediul instituției.
Principalele categorii de solicitări ale cetățenilor sau organizațiilor legal constituite au vizat comiterea unor infracțiuni contra persoanei sau patrimoniului, tulburarea ordinii și liniștii publice, cereri de punere în posesie și de emitere a unor titluri de proprietate, cererile de încadrări, reîncadrări etc.
Au existat și numeroase situații de transmitere a sute de petiții cu privire la aspecte verificate deja și pentru care s-a transmis răspuns, formularea unor cereri bizare sau ilogice, apelarea frecventă a liniei telefonice Tel-Verde cu aceleași aspecte și la care s-a oferit deja răspuns.
Spre exemplu un cetățean a transmis, în decursul unui singur an, Ministerului Afacerilor Interne și instituției prefectului din județul Argeș 16.900 de petiții referitoare la aceleași subiect.
Din categoria cererilor bizare, exemplificăm:
– solicitările transmise de un domn care, în opinia sa, este urmașul direct al unui domnitor al Moldovei și, pe cale de consecință, întreaga regiune istorică a Moldovei trebuie să îi revină;
– cazul unei persoane care susține că nu recunoaște autoritatea statului român și folosește pentru identificare o șuviță de păr și amprenta unui deget;
– un cetățean a transmis mai multe petiții prin care a semnalat posibile disfuncționalități la nivelul unor structuri ale MAI, iar ulterior, a anunțat că și-a dat demisia din funcția pe care a îndeplinit-o în cadrul MAI și a solicitat virarea sumei de bani corespunzătoare salariului primit în această perioadă pentru muncă prestată, deși în realitate nu a fost încadrat niciodată în instituția noastră.
Anul trecut, la nivelul Inspectoratului General al Poliției Române au fost înregistrate și gestionate aproximativ 260.000 de petiții. Cetățenii au transmis petiții prin poștă, e-mail, fax, depunere direct la sediul Poliției Române sau prin completarea formularului trimite o petiție online, care se accesează de pe pagina de internet (www.politiaromana.ro ).
Poliția de Frontieră Română a gestionat, în 2022, 7.924 de petiții, numărul acestora fiind mai mic cu 54.4% comparativ cu anul anterior ca urmare a încetării măsurilor dispuse în contextul pandemiei. 98,6% dintre petițiile depuse anul trecut se refereau la condițiile de trecere a frontierei de stat a României.
De asemenea, la linia telefonică ”9590” au fost primite peste 64.700 apeluri, apelanții fiind consiliați pe probleme ce au vizat regimul frontierei de stat, regimul străinilor în România, condițiile de călătorie etc.
În 2022, la nivelul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență au fost înregistrate 7.403 petiții, iar la nivelul Jandarmeriei Române au fost primite și gestionate 4.692 petiții.
De asemenea, Direcția Generală Anticorupție a înregistrat, anul trecut, 3.076 de petiții, iar Inspectoratul General pentru Imigrări a gestionat peste 2.620 de petiții.
Recomandăm cetățenilor care transmit o petiție către Aparatul Central sau către o structură a MAI, să aștepte să primească răspuns la aceasta, în maxim 30 de zile de la data înregistrării, înainte de a transmite o nouă petiție pe același subiect.