Conferință de presă – 15 septembrie 2016

Conferință de presă – 15 septembrie 2016Ministrul Afacerilor Interne, domnul Ioan-Dragoș Tudorache, a susținut astăzi, 15 septembrie, începând cu ora 10.00, o conferință de presă la sediul M.A.I. Redăm în continuare textul integral al acesteia.“Bună dimineața, După cum am spus săptămâna trecută la prima conferință în care am prezentat foarte pe scurt prioritățile Ministerului de Interne așa cum le-am înțeles de la începutul mandatului, am vrut astăzi să vin să mai punctez detalii pe subiectele de interes anunțate. În ceea ce privește organizarea alegerilor, ieri a avut loc, ați văzut probabil și comunicatul de presă, prima ședință a Comisiei Tehnice Centrale aici la sediul Ministerului de Interne la care au fost prezenți reprezentanții tuturor instituțiilor din administrația centrală, incluzând Autoritatea Electorală Permanentă și, în sistem de videoconferință, prefecții.Intenția acestei întâlniri a fost de a da formal startul calendarului pregătirilor pentru alegeri, ceea ce s-a și făcut, și de a avea o primă imagine asupra nivelului de pregătire la nivelul tuturor prefecturilor.La acest moment, s-au eliberat toate sumele, toate alocările bugetare către prefecturi, astfel încât prefecturile au de acum și suportul bugetar pentru a derula toți pașii în campania de pregătire. Din punctul meu de vedere, la acest moment prioritatea pentru ei trebuie să fie derularea achizițiilor pentru tipărirea buletinelor de vot. Este foarte important ca această activitatea să se întâmple din timp, pentru a nu avea sincope în aprovizionarea cu buletinele de vot așa cum s-a întâmplat, punctual, în câteva județe, înaintea alegerilor locale.Foarte important, în această săptămână, cel târziu la începutul săptămânii viitoare, voi face și o propunere primului-ministru pentru numirea unui secretar de stat pe relația cu prefecturile, o funcție care este vacantă de mai mult timp, și care este esențială în pregătirea alegerilor. Sper eu ca până luni cel târziu această numire să aibă loc, tocmai pentru a avea ceea ce numeam săptămâna trecută un mic centru de comandă la nivelul MAI, pentru a ține în mână foarte bine toate aspectele care țin de pregătirea alegerilor.Vorbeam săptămâna trecută și de fenomenul migraționist. Între timp, cred că ați văzut aproape în fiecare zi știri legate de grupuri de migranți ilegali care sunt interceptate pe frontiera de vest, fie, din păcate, tragedii, cum e cea a copilului sau a acelor irakieni înecați și recuperați pe malul bulgăresc care fac parte dintr-un fenomen mai larg care, în mod evident, privește și țara noastră.Am văzut și informații sau aprecieri făcute în spațiul public cu privire la faptul că România se află în topul traficului ilegal de migranți în Europa. Aș îndrăzni să nu fiu de acord cu acea afirmație. Dacă suntem într-un top, suntem într-un top al interceptărilor de succes ale unor astfel de grupuri și asta datorită modului aș zice eu exemplar în care poliția noastră de frontieră își face datoria. În ultimii ani, statul român a investit foarte mulți bani în securizarea frontierelor externe, tocmai pentru a se pregăti pentru aderarea la Schengen. Frontiera de vest, cea cu Serbia, este una din frontierele care a beneficiat de aceste investiții și spun eu, că aceste investiții acum dau roade la nivel practic. De când au început aceste tentative de trecere ilegală a frontierei și până acum nu a fost un singur grup care să nu fie identificat din timp de către ofițerii Poliției de Frontieră, să nu fie monitorizat în mișcările pe care le-a făcut și apoi să nu fie interceptat. Asta arată pregătirea care există la nivelul MAI pentru a gestiona frontierele externe și pentru a gestiona fenomenul migraționist.Sunt două aspecte importante aici, și anume modul în care România colaborează cu vecinii de la sud și de la vest, respectiv cu Poliția bulgară și cu cea sârbă. În ceea ce privește relația cu colegii bulgari, acordul de readmisie funcționează foarte bine și interceptările care se fac pe migrație ilegală pe frontiera de sud pot fi returnate către Bulgaria în baza înțelegerilor pe are le avem cu Bulgaria. Sper ca în perioada următoare să perfecționăm o modalitate de lucru mai eficientă și cu colegii sârbi.Acum două săptămâni, am adoptat în ședința de guvern un memorandum prin care se aproba începerea unor demersuri pentru stabilirea unor patrule comune între polițiile de frontieră române și sârbe. Săptămâna viitoare mă voi deplasa la Viena la summitul organizat pe ceea ce se cheamă Ruta Balcanică, a statelor membre UE afectate de Ruta Balcanică și a statelor din Balcanii de vest care sunt afectate de această rută și intenționez ca, cu acea ocazie, să am o discuție bilaterală cu omologul sârb pentru a demara cât mai repede formarea acestor echipe comune între Poliția Română și cea sârbă pentru a avea același nivel de eficiență ca cel pe care îl avem acum cu Bulgaria, pentru returnarea cât mai rapidă a migranților ilegali, bineînțeles atunci când aceștia nu formulează o cerere de azil.Vorbeam săptămâna trecută în conferință și despre prioritatea criminalității în domeniul silvic. Spre surpriza mea plăcută, erau deja demarate foarte multe acțiuni la nivelul Poliției Române exact pe această temă, ceea ce face ca deja în această săptămână să vă pot prezenta cifre care sunt foarte convingătoare în ceea ce privește seriozitatea cu care ne aplecăm asupra acestui fenomen.Asta nu înseamnă că ne oprim aici, această primă acțiune la nivel național demarată la finalul lunii august se va derula în acest format până la sfârșitul lunii septembrie. Vom trage la acel moment împreună cu colegii noștri de la Ministerul Mediului, de la Garda de Mediu, un prim set de concluzii cu privire la gradul de acoperire a acestei acțiuni pe județele care sunt cele mai susceptibile de a avea astfel de infracționalitate. Apoi, în funcție de aceste rezultate, vom hotărî cum să derulăm sau cum să dezvoltăm mai departe acest tip de acțiune.Câteva cifre cu ce s-a obținut în aceste două săptămâni de când am început această acțiune la nivel național:S-au efectuat 22.300 de controale doar la nivelul Poliției Române, au fost verificate 44.000 de mijloace de transport, peste 1.300 de transporturi feroviare și 32 de ambarcațiuni navale. Au fost aplicate sancțiuni în valoare de 12,9 milioane de lei, fiind constatate 377 de infracțiuni prevăzute de Codul Silvic. Au fost indisponibilizate 12.489m3 de material lemnos și, valoric, produse de peste 3,4 milioane de lei. Pentru mine era important să prezint aceste cifre doar pe ultimele două săptămâni pentru a vedea că aceste acțiuni pe care Poliția Română le desfășoară împreună cu Garda de mediu, încep deja să arate rezultate concrete. La sfârșitul lunii, în funcție de rezultatele concrete ale acestor acțiuni vom decide si cum le vom dezvolta mai departe. S-a vorbit destul de mult în spațiul public și despre deficitul de personal la MAI, chiar am văzut știri alarmiste legate de incapacitatea ministerului de a gestiona în continuare pregătirea alegerilor sau alegerile ca atare în zilele respective.Este adevărat, au fost plecări masive la pensie beneficiind de legea favorabilă adoptată anul trecut, au fost pensionări masive în acest an, peste 8.500, mult mai mult decât în oricare alți ani anteriori.E imposibil de negat faptul că o astfel de plecare masivă din sistem produce dificultăți în gestionarea resurselor umane la minister. Asta nu înseamnă însă că e afectată capacitatea ministerului, fie de a-și desfășura activitățile specifice în orice domeniu de competență sau, mai mult decât orice, în a pregăti alegerile. În primul rând pentru că, în paralel cu aceste plecări, au fost și angajări substanțiale în minister în acest an. Sunt recunoscător Guvernului care, de la începutul acestui an a înțeles această nevoie, acest risc de plecare la pensie masivă și a alocat resursele bugetare pentru angajări la minister astfel încât de la începutul anului și până acum, într-o primă acțiune care a avut loc în primăvară de recrutări externe, s-au acoperit deja 3.500 de locuri.Astăzi, pornește un ciclu la nivel național de recrutare pentru încă 5.500 de posturi. Deci, deficitul de 8.500 despre care vorbeam din pensionări se acoperă de fapt integral din aceste două valuri de recrutare, primul val deja efectuat în primăvară și acest al doilea val care debutează astăzi cu organizarea concursurilor, urmând ca până în noiembrie, sper eu, ca toate aceste posturi să fie ocupate.Important de spus că avem în continuare un interes foarte mare din partea tinerilor pentru școlile de poliție, de subofițeri sau de ofițeri. În perioada de examen, de înscrieri din această toamnă, am scos deja 1.575 de locuri și un fenomen interesant și pe care îl salut, interesul fetelor pentru aceste școli este din ce în ce mai mare, sunt școli cum e cea de la Cluj în care deja suntem 50-50%.M-aș opri aici, astfel încât să vă dau posibilitatea de a-mi adresa întrebări pe alte teme, fie pe temele pe care deja le-am prezentat sau pe alte teme pe care le considerați dumneavoastră de interes.Reporter: Cum veți reforma Departamentul de Informații și Protecție InternăDragoș Tudorache: Da, am anunțat-o ca una din priorități și rămâne una din priorități. Suntem acum în analiza internă cu toate departamentele din minister care pot avea o contribuție în definirea acestei reforme. Obiectivul meu este ca în două săptămâni să fiu în măsură să propun Guvernului, să propun celorlalte instituții avizatoare un prim model de reformă. Ceea ce vă pot promite este că în două săptămâni atunci când acest proiect va fi pregătit voi organiza o conferință de presă dedicată doar pentru acest subiect. Știu că este un subiect care suscită foarte mult interes și de aceea în două săptămâni voi organiza o conferință de presa în care să vă prezint în detaliu ce se va întâmpla la DIPI și cum va arăta reforma pe care o vom propune noi. Reporter: Raul Giuglea, News.ro, se poate să ne spuneți care sunt principiile după care va fi organizată această reformă la DIPI?Dragoș Tudorache: Nu aș vrea să intru acum în detaliu pentru că, așa cum vă spuneam, sunt încă în analize pe toate aceste subiecte. Două principii pe care vi le pot spune pentru că, dacă nu mă înșel, le-am enunțat deja și săptămâna trecută. În primul rând ceea ce vreau eu să fac este să clarificăm zona de competență a DIPI în așa fel încât să nu mai existe suprapuneri cu celelalte servicii ale statului care se ocupă de activități informative sau contrainformative. E esențial să avem o clarificare a acestor arii de competență. În al doilea rând, intenția mea este să supun DIPI sau cum se va numi ea după reorganizare, controlului parlamentar, așa cum sunt și celelalte servicii care lucrează în zona de informații, tocmai pentru a avea o transparentizare și responsabilizare față de Parlament a acestei structuri. Detaliile, în profunzime ale măsurilor pe care le voi propune, în două săptămâni.Reporter: Daniel Nițoiu, Pro TV. Domnule ministru, ați primit vreo solicitare din partea DNA pentru desecretizarea altor documente din dosarul DIPI?Dragoș Tudorache: Încă nu.Reporter: Bianca Iacob, Prima TV. Domnule ministru, știți că astăzi sunt proteste în toată țara. Aveți idee de numărul polițiștilor care sunt ieșiți în stradă, pentru că Bucureștiul practice este paralizat iar cei 150 de polițiști de la rutieră scoși în acest moment în Capitală nu fac față?Dragoș Tudorache: Este într-adevăr Bucureștiul paralizat. Aș îndrăzni să spun că era imposibil să nu fie paralizat la numărul mare de autotrenuri și taxiuri și alte mașini care au intrat în Capitală. Îndrăznesc să spun că modul în care Poliția s-a organizat pentru intrarea acestor convoaie în Capitală a fost foarte bun. După cum știți au permis intrarea în valuri tocmai pentru a Evita blocarea complete a arterelor principale ale Bucureștiului, dar este imposibil cu un asemenea număr de camioane în București ca traficul să funcționeze normal. Forțele care au fost afectate pentru răspunsul la această manifestație, la această formă de protest, au fost adaptate măsurilor care au fost luate în vedere de poliție. Dacă este nevoie astăzi, în funcție de cum evoluează valorile de trafic, vom suplimenta numărul polițiștilor în stradă.Reporter: Maria Moiș, Digi 24. Domnule ministru, vă gândiți la cumpărarea unor mașini de teren pentru Poliția Română, având în vedere că vreți să înăspriți controalele cu Garda forestieră? Vă dau un exemplu: În zona Huedinului am fost la o acțiune împreună cu cei de acolo și am mers cu mașina pădurarului, adică ar fi nevoie de aceste mașini…Dragoș Tudorache: Posibil că da, nu vreau să mă grăbesc foarte mult în a mă lansa în achiziții publice de niciun fel decât dacă e nevoie. Cum spuneam, la finalul acestei luni, intenția mea este să trag linie sub această primă acțiune la nivel național în domeniul forestier tocmai pentru a vedea ce a mers bine și ce nu a mers bine. Dacă evaluarea colegilor mei care au participat la aceste acțiuni va fi că e nevoie într-adevăr de mijloace auto specifice care să le permit să intervină în zonele de munte, atunci voi lua acea evaluare și în baza unei analize, vom vedea și dacă avem fondurile pentru astfel de achiziții. Important este să avem întâi evaluarea, să avem o analiză care să justifice o astfel de achiziție.Reporter: Gina Artenie, Prolex TV. Vreau să vă întreb dacă ați stabilit vreo întâlnire cu reprezentanții sindicatelor din poliție și dacă luați în considerare schimbarea Statutului polițistului în vreun fel…Dragoș Tudorache: Am avut o primă întâlnire cu domnul Coarnă, mai sunt încă trei lideri sindicali cu care urmează să mă întâlnesc în perioada următoare tocmai pentru a acoperi toate cele patru sindicate care reprezintă la acest moment lucrătorii din minister. Discuția pe care am avut-o cu domnul Coarnă a fost foarte bună, am discutat pe subiectele de interes pentru sindicat, de interes și pentru noi. Nu am de gând să modific în aceste trei luni, sunt trei luni – o perioadă mult prea scurtă, în care sunt mult prea multe alte necesități și obiective pe care vreau să le ating. Modificările legislative, mai ales în zona Statutului polițistului nu fac parte din aceste preocupări.Reporter: Încă o întrebare domnule ministru. Dacă ați luat vreo decizie în legătură cu poziția în cadrul ministerului a domnului Petre Tobă, având în vedere faptul că el este acum la dispoziție?Dragoș Tudorache: Aștept evoluția anchetei care este în desfășurare și în funcție de ea voi lua măsurile care de altfel sunt și prevăzute de lege. Vom vedea cum evoluează Ancheta.Reporter: Până atunci nu deține nicio funcție sau care e statutul lui momentan?Dragoș Tudorache: La acest moment el este încadrat ca și consilier așteptând rezultatul și evoluția anchetei.Reporter: Ați spus că nu ați primit până acum nicio solicitare de desecretizare a documentelor. Dacă o veți primi, cum veți proceda?Dragoș Tudorache: Conform legii, nu am alte variante. Nu este o opțiune sau o alternative pe care o am. Voi analiza cererea, pentru că fiecare cerere are elemente specific. Voi analiza cererea, voi vedea ce se solicit pentru desecretizare, voi vedea care este cadrul legal și în funcție de ea, voi da un răspuns colegilor de la DNA.”


Alte articole:
ULTIMA
ORĂ

Aproape 32.000 de verificări efectuate cu aplicația eDAC pentru a preveni și combate posibile fapte ilegale, citește mai mult aici

15 persoane salvate în ultimele 24 de ore, detalii aici

Efectivele MAI au prins în flagrant 129 de autori de infracțiuni într-o singură zi, detalii aici

Mesajele transmise de Comisarul European pentru Afaceri Interne, Ylva Johansson, si de Ambasadorul Odor Balint, Reprezentant permanent al Ungariei la Uniunea Europeană ca urmare a deciziei din COREPER privind accederea României în Spațiul Schengen cu frontierele terestre începând cu 1 ianuarie 2025, detalii aici

Întrevederea ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, cu delegația Frontex condusă de Hans Leijtens, director executiv al Agenției. Detalii aici

Sari la conținut