Marcel Ciolacu, premierul României
Este evident că și la ședința de guvern de astăzi cel mai important subiect este situaţia din sistemul de protecţie a bătrânilor şi a persoanelor cu dizabilităţi. Este cât se poate de clar. Evident că dintr-un cumul de factori care ţin atât de stat, cât şi de zona privată, activitatea de protecţie a persoanelor vârstnice şi vulnerabile s-a îndepărtat dramatic de scopul său iniţial.
Am văzut, din păcate, în ultimele zile prea multe situaţii care probează că această activitate a devenit o afacere cinică în care se urmăreşte profitul cu orice preţ, deseori chiar prin suferinţe crunte provocate seniorilor noştri. Am văzut dezvăluiri ale presei care denotă că nu mai există niciun gram de empatie, de compasiune, cu soarta unor oameni pe care viaţa i-a lovit atât de crud. Aşa ceva se va sfârşi, oricât de multe şi de dure schimbări trebuie făcute.
Am avut astăzi de dimineaţă o discuţie cu domnul ministru al muncii, Marius Budăi, care m-a anunţat despre decizia de a-şi depune demisia la finalul acestei şedinţe. Din punctul meu de vedere, este un gest de onoare pentru care îi mulţumesc şi sunt convins că aceasta este reacţia firească a unui decident politic într-o asemenea criză. Este reacţia firească în orice democraţie consolidată a Europei.
Rezultatul preliminar, pe care l-am solicitat la nivel naţional, arată că după verificarea a aproape 1.100 de astfel de centre, 13 au fost închise. Aş dori să le cer autorităţilor să nu picăm în cealaltă extremă şi să facem uz de zel. Nu cred că amendând cu zeci de milioane pentru că ai găsit 3 lămâi mucegăite vom schimba ceva de fond cu aceste aceste controale.
O să-l rog pe domnul ministru de interne, domnul vicepremier Cătălin Predoiu, să prezinte analiza pe aceste 3 zile de controale, coordonate de către prefecţi, cu echipele de control mixte.
Marian-Catalin Predoiu, viceprim-ministru, ministrul Afacerilor Interne
Vă mulţumesc!
Aşa cum aţi spus, controalele au fost efectuate în baza dispoziţiei prim-ministrului Guvernului României pentru verificări la nivelul tuturor centrelor rezidenţiale destinate persoanelor minore, vârstnice sau cu dizabilităţi din toată ţara, precum şi în baza ordinului ministrului Afacerilor Interne, 101 din 7 iulie, anul curent, prin care s-au dispus măsuri de coordonare şi organizare prefecţilor, dar şi pentru colectare şi centralizare de date transmise de la echipele mixte de control.
Raportarea datelor s-a realizat către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale şi Ministerul Sănătăţii, respectiv spre informare către Ministerul Afacerilor Interne şi, pe baza acestor raportări, prezint aceste date.
Astfel, la nivelul municipiului Bucureşti şi celor 41 de judeţe, s-au constituit echipe mixte de control, formate din reprezentanţi ai instituţiilor cu atribuţii în domeniile respective, mai precis Agenţiei Naţionale pentru Plăti şi Inspecţie Socială, Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, inspectoratelor teritoriale pentru muncă, direcţiilor de sănătate publică, Autorităţii Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, Ministerului Afacerilor Interne – pentru situaţii în care se constată încălcări ale legii penale, dar şi pentru situaţii de urgenţă – şi, suplimentar, la activităţile de control au fost cooptate, atunci când a fost nevoie, structuri teritoriale de asistenţă socială şi protecţia copiilor.
O dată statistică relevantă, înainte de a prezenta rezultatele controlului, cred că este aceea potrivit căreia au fost licenţiate în baza Legii 197 din 2012, 5.197 servicii sociale, din care 2.812 în sistem public şi 2.385 în sistem privat.
Aşa cum a spus şi domnul prim-ministru, au fost evaluate, controlate 1.037 de unităţi, dar, suplimentar faţă de acestea, au fost descoperite fără licenţa 24 de astfel de centre rezidenţiale, care funcţionează deci ilegal.
În urma colectării datelor din primele zile de control de la instituţiile care au atribuţii de control, potrivit legilor de organizare, centralizate la nivelul prefecţilor şi apoi la nivelul celor 3 ministere amintite, putem să comunicăm faptul că din toate cele 1.037 de centre verificate au fost dispuse 56 de măsuri complementare, respectiv 43 măsuri de suspendare, 7 de retragere autorizaţie sanitară şi 6 de închidere, deci, practic, în total 13 centre, aşa cum a spus şi primul ministru, nu îşi mai desfăşoară în acest moment activitatea.
La faţa locului au fost evaluate 13.044 de persoane rezidente, din care 144 de persoane au necesitat relocarea, aproximativ 1,1% din toate persoanele evaluate.
Au fost întocmite 9 dosare penale, din care 5 vizează infracţiuni contra persoanei şi 4 infracţiuni de natură economică.
Au fost constatate şi aplicate un număr de 3.640 de sancţiuni contravenţionale, în valoare aproximativă de 10 milioane de lei.
În acţiunile desfăşurate au fost implicate, în medie zilnică, 1.259 de reprezentanţi ai structurilor de control de la instituţiile sus-citate.
Toate aceste date vor fi comunicate publicităţii de către prefecturi în plan local, dar şi de către Ministerul Afacerilor Interne în plan central şi va fi făcută o nouă comunicare completă cu ocazia încheierii acţiunilor de control.
Subliniez, aceste date sunt pentru primele zile de control.
Vă mulţumesc, domnule prim-ministru!