Informare privind rezultatele acțiunilor de control la centrele rezidențiale de cazare a persoanelor minore/vârstnice/cu dizabilități

Urmare a dispoziției Prim-ministrului Guvernului României referitoare la efectuarea de verificări pentru identificarea tuturor problemelor existente la nivelul centrelor rezidențiale destinate persoanelor minore/vârstnice/cu dizabilități, la nivel național, s-au demarat acțiuni de control.

În acest sens, prin ordinul Viceprim-ministrului și ministrul afacerilor interne nr. 101 din 07.07.2023, s-a dispus prefecților măsuri organizatorice și de coordonare, respectiv de colectare și centralizare a rezultatelor acțiunilor efectuate.

Raportarea datelor s-a realizat către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale și Ministerului Sănătății, respectiv, spre informare, către Ministerul Afacerilor Interne.

Astfel, la nivelul municipiului București și celor 41 de județe s-au constituit, echipe mixte de control formate din reprezentanți din cadrul Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC), Inspectoratelor Teritoriale pentru Muncă (ITM), Direcțiilor de Sănătate Publică (DSP), Autorității Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) și Ministerului Afacerilor Interne (MAI) (structuri de poliție și pentru situații de urgență).

Suplimentar, în anumite situații, la activitățile de control au fost cooptate și structurile teritoriale de asistență socială și protecția a copiilor (DGASPC, DASPC, servicii etc.), aflate în subordinea primăriilor.

  1. STATISTICĂ

Servicii sociale licențiate în baza Legii nr. 197/2012.

INSTITUȚIE PRIVAT PUBLIC TOTAL GENERAL
Agenția Națională pentru Egalitate de șanse (ANES) 26 97 123
Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopției (ANPDCA) 785 1.451 2.236
Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Dizabilități (ANPDPD) 262 453 715
Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) 1.312 811 2.123
TOTAL 2.385 2.812 5.197
  1. REZULTATE OBȚINUTE

În urma colectării datelor din primele două zile, respectiv pentru perioada 10-11.07.2023, au fost obținute următoarele rezultate:

  • au fost verificate 1. 037 de centre;
  • cu privire la centrele verificate, au fost dispuse 56 de măsuri complementare (43 de suspendare, 7 de retragere autorizație sanitară de funcționare și 6 de închidere), la 5,4% din acestea.
  • la fața locului au fost evaluate 13.044 de persoane rezidente, din care 144 de persoane au necesitat relocarea (1,1%);
  • au fost întocmite 9 dosare penale, din care 5 vizează infracțiuni contra persoanei și 4 infracțiuni de natură economică;
  • au fost constatate și aplicate 3.640 sancțiuni contravenționale, în valoare aproximativă de 10 milioane lei;

În acțiunile desfășurate au fost angrenate, în medie zilnică, 1.259 de reprezentanți ai structurilor de control după cum urmează: 229 ITM, 135 ANPC, 155 AJPIS, 210 DSP, 151 DSV și 379 MAI (254 IPJ și 125 ISU).

III. ASPECTE LEGISLATIVE

Acțiunile de control au fost desfășurate în mod integrat, cu mențiunea, subliniez, că fiecare instituție a derulat activități, conform atribuțiilor și competențelor deținute, după cum urmează:

  • în coordonarea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale

Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) – evaluarea  și monitorizarea serviciilor sociale, respectiv controlul măsurilor de protecție socială (Legea nr.292/2011 a asistenței sociale, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr.197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare și H.G. nr.118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare).

Inspectoratele Teritoriale pentru Muncă (ITM) – controlul respectării reglementărilor cu privire la modul de derulare a contractelor de muncă, a modului de autorizare pe linie de Securitate și sănătate în muncă (Legea nr.319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă, cu modificările și completările ulterioare, H.G. nr.1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006, cu modificările și completările ulterioare, H.G. nr.1146/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru utilizarea în munca de către lucrători a echipamentelor de muncă, H.G. nr. 1092/2006 privind protecţia lucrătorilor împotriva riscurilor legate de expunerea la agenţi biologici în munca, cu modificările și completările ulterioare, H.G. nr.1091/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate pentru locul de muncă, precum și alte prevederi legale care au transpus directivele europene în domeniul securității și sănătății în  muncă și care sunt aplicabile situațiilor de la locurile de muncă controlate).

  • în coordonarea Ministerului Sănătății

Direcțiile de Sănătate Publică (DSP) – controlul respectării măsurilor de sănătate publică, asistența medicală de sănătate publică, asistența medico-socială, etc (H.G. nr. 857/2011 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la normele din domeniul sănătăţii publice, cu modificările și completările ulterioare, a H.G. nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările și completările ulterioare, a Ordinului MMJS nr. 29/2019 pentru aprobarea standardelor minime de calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor vârstnice, persoanelor fără adăpost, tinerilor care au părăsit sistemul de protecţie a copilului şi altor categorii de persoane adulte aflate în dificultate, precum şi a serviciilor acordate în comunitate, serviciilor acordate în sistem integrat şi cantinele sociale, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului MS nr. 1030/2009 privind aprobarea procedurilor de reglementare sanitară pentru proiectele de amplasare, amenajare, construire şi pentru funcţionarea obiectivelor ce desfăşoară activităţi cu risc pentru starea de sănătate a populaţiei, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului MS           nr. 119/2014 pentru aprobarea Normelor de igienă şi sănătate publică privind mediul de viaţă al populaţiei, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului MS nr. 1761/2021 pentru aprobarea Normelor tehnice privind curăţarea, dezinfecţia şi sterilizarea în unităţile sanitare publice şi private, evaluarea eficacităţii procedurilor de curăţenie şi dezinfecţie efectuate în cadrul acestora, procedurile recomandate pentru dezinfecţia mâinilor în funcţie de nivelul de risc, precum şi metodele de evaluare a derulării procesului de sterilizare şi controlul eficienţei acestuia, cu modificările și completările ulterioare, Ordinului MS nr.1226/2012 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor).

  • Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) – verificarea respectării dispozițiilor legale de protecție a consumatorilor, securitatea produselor și serviciilor (G. nr.21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr.252/2003 privind registrul unic de control, a Legii nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare, a Legii prevenirii nr.270/2017 și a H.G. nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare).
  • Autoritatea Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) – controlul modului de aplicare a normelor sanitare și a siguranței alimentelor, respectiv efectuarea de analize de risc epidemiologice (G. nr. 42/2004 privind organizarea activităţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, cu modificările și completările ulterioare, a H. G. nr. 1415/2009 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor şi a unităţilor din subordinea acesteia, cu modificările și completările ulterioare și a Ordinului Președintelui ANSVSA nr.111/2008 privind aprobarea Normei sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor privind procedura de înregistrare sanitară veterinară şi pentru siguranţa alimentelor a activităţilor de obţinere şi de vânzare directă şi/sau cu amănuntul a produselor alimentare de origine animală sau nonanimală, precum şi a activităţilor de producţie, procesare, depozitare, transport şi comercializare a produselor alimentare de origine nonanimală).
  • Ministerul Afacerilor Interne (MAI)

Poliția Română, pentru verificare aspectelor ce țin de zona de pază a obiectivelor, bunurilor și valorilor și protecția persoanelor, respectiv constatarea de contravenții/infracțiuni, după caz (Legea nr.218/2002 și Legea nr.333/2003 pe linia de pază a obiectivelor, bunurilor și protecției persoanelor).

Structurile pentru situații de urgență, pentru acordarea măsurilor de prim-ajutor calificat, cât și transportul la unitățile medicale, respectiv verificare pe linia măsurilor de prevenire și stingere a incendiilor (O.U.G. 21/2004 privind Sistemul Național de Management al Situațiilor de Urgență, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr.307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, republicată și a H.G. nr. 537/2007 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor la normele de prevenire și stingere a incendiilor).

  1. În conformitate cu prevederile Legii nr. 448/2006 din 6 decembrie 2006, republicată, privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.

Art. 34

(1) Serviciile sociale destinate persoanelor adulte cu handicap se află în coordonarea metodologică a Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi.

2) Evaluarea, monitorizarea şi controlul privind respectarea standardelor minime de calitate sunt în competenţa Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, precum şi a agenţiilor judeţene pentru plăţi şi inspecţie socială, respectiv a municipiului Bucureşti. (3) În realizarea activităţilor de coordonare metodologică, personalul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Dizabilităţi are acces în spaţiile care au legătură cu furnizarea de servicii sociale, la date şi informaţii legate de persoanele cu handicap beneficiare ale serviciului respectiv.

ART. 8

(2) Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Dizabilităţi elaborează politici şi asigură monitorizarea şi controlul respectării drepturilor persoanelor cu handicap.

  1. În conformitate cu prevederile HG nr. 234/2022 privind atribuțiile, organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.

ART. 3

(1) Autoritatea (…)asigură urmărirea aplicării reglementărilor din domeniul propriu și controlul activităților de protecție și promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilități.

ART. 7 (…)

(2) În domeniul protecției și promovării drepturilor persoanelor cu dizabilități, Autoritatea îndeplinește următoarele atribuții specifice: (…)

  1. z) efectuează controale în cadrul serviciilor rezidențiale sau de zi pentru persoanele adulte cu dizabilități, publice și private, pentru asigurarea respectării drepturilor persoanelor cu handicap (…).
  1. În conformitate cu prevederile OUG nr. 113 din 21 decembrie 2011 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.

ART. 5 (…) ASIGURĂ:

  1. e) evaluarea, monitorizarea şi controlul respectării criteriilor şi standardelor minime care au stat la baza acreditării furnizorilor şi licenţierii serviciilor sociale

ART. 6 (…)

(3) Pentru realizarea obiectivelor sale în domeniul inspecţiei sociale, Agenţia are, în principal, următoarele atribuţii:

  1. a) controlează modul în care sunt respectate prevederile legale privind stabilirea, acordarea şi promovarea drepturilor sociale ale cetăţenilor de către autorităţile administraţiei publice, precum şi de către alte persoane fizice şi juridice, publice şi private; (…)
  2. d) constată săvârşirea faptelor care încalcă prevederile legale prevăzute în toate actele normative ce reglementează sistemul naţional de asistenţă socială şi aplică sancţiunile contravenţionale prevăzute de către acestea;
  3. e) exercită controlul în vederea prevenirii, descoperirii şi combaterii oricăror acte şi fapte din sistemul naţional de asistenţă socială care au condus la încălcarea drepturilor sociale ale cetăţeanului; (…)
  4. g) controlează, evaluează şi monitorizează respectarea prevederilor legale în ceea ce priveşte îndeplinirea condiţiilor de acordare a acreditării/licenţierii furnizorilor de servicii sociale şi a serviciilor furnizate de aceştia;
  1. În conformitate cu prevederile Legii nr. 197/2012 din 1 noiembrie 2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale.

ART. 8 (…)

 (2) Serviciile sociale pot funcţiona pe teritoriul României numai dacă deţin licenţă de funcţionare.

ART. 1 (…)

(4) Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale este responsabil de organizarea, coordonarea, implementarea procesului privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, precum şi de realizarea controlului în domeniu.

ACȚIUNILE VOR CONTINUA ȘI ÎN PERIOADA URMĂTOARE, OBIECTIVUL PRINCIPAL FIIND PROTEJAREA VIEȚII, SĂNĂTĂȚII PERSOANELOR VÂRSTNICE SAU VULNERABILE. 

* * *


Alte articole:
ULTIMA
ORĂ

Mesajul ministrului Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, cu ocazia Zilei Auditului Intern în M.A.I. Citiți mai mult

Echipajele de ordine publică au prins în flagrant, în ultimele 24 de ore, 197 de autori de infracțiuni. Mai multe detalii

24 de persoane salvate în ultimele 24 de ore, detalii aici

În cursul zilei de ieri, în aplicația eDAC, au fost efectuate peste 19.000 de verificări, detalii aici

În ultimele 24 de ore, polițiștii rutieri au reținut 626 de permise de conducere. Detalii aici

Sari la conținut