Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Unitatea Centrală pentru Reforma Administraţiei Publice, a lansat astăzi, 18 noiembrie 2010, campania de promovare a proiectului „Administratorul Public – factor de succes pentru un management eficient la nivel local”.Partenerii U.C.R.A.P. în implementarea acestui proiect sunt structurile asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale din România, respectiv Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România (UNCJR), Asociaţia Municipiilor din România (AMR), Asociaţia Oraşelor din România (AOR) şi Asociaţia Comunelor din România (ACoR). Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional “Dezvoltarea Capacităţii Administrative” 2007–2013. Valoarea totală eligibilă este de 2.535.374,00 lei, iar scopul proiectului este dezvoltarea funcţiei de administrator public la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale şi al asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară. Proiectul are o durată de 24 luni (18 august 2009 – 18 august 2011) şi are drept obiectiv general eficientizarea managementului la nivel local. Obiectivele specifice ale proiectului sunt:Analiza situaţiei actuale privind stadiul de implementare a funcţiei de administrator public Cu această ocazie, trebuie evidenţiat faptul că la nivelul lunii martie 2010, cu sprijinul partenerilor implicaţi în proiect, dar şi cu ajutorul instituţiilor prefectului, s-a realizat o situaţie actualizată a administratorilor publici angajaţi la nivelul unităţilor administrativ – teritoriale, precum şi a posturilor de administrator public cuprinse în organigrama instituţiilor de la nivel local. Astfel, exista un număr de 175 de administratori publici angajaţi la nivelul judeţelor, municipiilor, oraşelor şi comunelor din România iar un număr de 245 de unităţi administrativ-teritoriale aveau cuprins acest post în organigramă. În perioada septembrie – noiembrie 2010 se realizează un studiu cu privire la stadiul de implementare a funcţiei de administrator public la nivel local. Astfel, conform răspunsurilor primite la chestionarele adresate celor 175 de unităţi administrativ – teritoriale unde erau angajaţi administratori publici, se înregistrează următoarea situaţie:-un număr de 115 administratori publici angajaţi;-un număr de 12 u.a.t. care au renunţat la poziţia de administrator public;-un număr de 48 u.a.t care nu au răspuns la chestionare. În ceea ce priveşte situaţia posturilor de administrator public prevăzute în organigrama a 245 de unităţi administrativ – teritoriale, în perioada imediat următoare, se va derula în cadrul proiectului o activitate care are ca scop actualizarea situaţiei mai sus menţionate. Creşterea gradului de informare a reprezentanţilor autorităţilor administraţiei publice locale din România asupra conceptului de administrator public (campanie de informare)Sprijinirea formării unei reţele operaţionale a administratorilor publici şi a dezvoltării capacităţii acesteia de a contribui la dezvoltarea funcţiei de administrator publicEvaluarea stadiului de implementare a funcţiei de administrator public şi a rezultatelor obţinute în urma implementării acestui proiectPrincipalele activităţi ale proiectului constau în:Realizarea unui studiu privind stadiul de implementare a funcţiei de administrator public în vederea definirii nevoilor de sprijin şi asistenţă, de formare continuă şi cooperare, cât şi pentru identificarea exemplelor relevante pentru promovarea funcţiei de administrator public.Realizarea site-ului „Administratorul public” – www.administratorulpublic.ro – va oferi o informare permanentă privind activităţile proiectului, vor fi diseminate materialele produse în cadrul proiectului (studii şi analize, manual, chestionare, etc.), va oferi acces la o bază de date privind administratorii publici şi la documente privind responsabilităţile şi activităţile acestora precum şi la o bibliotecă de materiale relevante activităţii administratorilor publici: manuale, cercetări, studii de caz, contacte şi legături către alte biblioteci şi reţele profesionale relevante din Europa şi din lume, va facilita schimbul de informaţii şi experienţă între administratorii publici. Elaborarea Manualului administratorului public ca instrument util în implementarea funcţiei de administrator public la nivel local şi în care vor fi prezentate experienţe de succes privind implementarea funcţiei de administrator public din state membre ale Uniunii Europene. Promovarea conceptului de administrator public prin realizarea unei campanii de informare asupra utilităţii angajării unui administrator public la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale din România. Vor fi organizate 10 sesiuni de informare la nivel local. Organizarea unui Program pilot de instruire, adresat unităţilor administrativ-teritoriale (u.a.t.) care nu au angajat administratori publici dar care sunt interesate de înfiinţarea acestei funcţii. Iniţierea cooperării între administratorii publici în vederea sprijinirii acestora pentru constituirea unei reţele operaţionale, sens în care se va organiza un Forum Naţional al Administratorilor Publici, se vor realiza scurte stagii practice pentru 25 de administratori publici în state membre ale Uniunii Europene. Informaţii de background:Aspectele care privesc descentralizarea în administraţia publică locală prezintă o importanţă deosebită pentru buna organizare şi funcţionare a statului. Pe baza principiilor descentralizării, autonomia unităţilor administrativ – teritoriale este din ce în ce mai bine structurată. Autorităţile locale au sarcina dificilă de a gestiona probleme complexe, respectiv să asigure managementul resurselor financiare şi umane, astfel încât utilizarea lor să corespundă cu nevoile imediate şi de perspectivă ale comunităţilor locale şi să presteze servicii publice de cea mai bună calitate. Ministerul Administraţiei şi Internelor a propus, ca soluţie, introducerea unei noi funcţii în administraţia publică locală, aceea de administrator public, care să asigure aplicarea principiilor managementului economic prin proiectarea, executarea şi urmărirea eficientă a serviciilor publice locale. Confruntarea resurselor financiare, care au de regulă un profund caracter limitat, cu nevoile în continuă creştere ale cetăţenilor pentru servicii publice, a pus autorităţile administraţiei publice locale în situaţia de a căuta noi alternative de rezolvare a problemelor ivite. În calitatea sa de manager al judeţului, oraşului sau comunei, administratorul public ar putea fi un catalizator în formularea politicii judeţene/locale. Astfel, funcţia de administrator public a fost introdusă în Legea nr. 286/2006 care modifică şi completează Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale. Cadrul legal oferă posibilitatea delegării anumitor atribuţii de la primar, respectiv de la preşedintele consiliului judeţean către administratorul public, în baza unui contract de management. Datorită autonomiei decizionale de care se bucură autorităţile administraţiei publice locale, angajarea unui administrator public are caracter opţional. Tot autorităţile administraţiei publice locale decid asupra numărului şi importanţei atribuţiilor delegate către aceştia.În perioada 2006-2007, Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Unitatea Centrală pentru Reforma Administraţiei Publice (UCRAP) a iniţiat şi a realizat o serie de acţiuni în vederea promovării funcţiei de administrator public: elaborarea unei cercetări administrative pentru evaluarea necesităţii şi disponibilităţii pentru introducerea funcţiei de administrator public la nivelul municipiilor (realizată în colaborare cu Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca), iniţierea unei baze de date privind experienţele relevante înregistrate de administratorii publici la nivel naţional şi internaţional, organizarea de seminarii, întâlniri de lucru cu primarii şi cu administratorii publici angajaţi, vizite la unităţile administrativ-teritoriale care au angajat administratori publici şi sesiuni de formare pentru administratorii publici. Ocupaţia de administrator public a fost introdusă în Clasificarea Ocupaţiilor din România (cod 247008) şi a fost reglementată salarizarea persoanelor care ocupă această funcţie.Pentru a sprijini autorităţile administraţiei publice locale interesate de angajarea de administratori publici, a fost editat „Ghidul administratorului public”.În urma monitorizării procesului de angajare a administratorilor publici la nivelul judeţelor, municipiilor, oraşelor şi comunelor din România, s-a observat o creştere a numărului de administratori publici, respectiv o creştere a numărului de unităţi administrativ-teritoriale care au cuprins acest post în organigramă, astfel: Perioada Număr Administratori publici angajaţi Număr UATcu posturi prevăzute în organigramăoctombrie 2006 3 11mai 2008 57 80noiembrie 2008 138 232Pe parcursul anului 2008, UCRAP a facilitat promovarea exemplelor de bune practici înregistrate la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale în urma angajării administratorilor publici prin publicarea de articole în mass-media de specialitate (Revista Română de Administraţie Publică Locală).Una dintre concluziile analizei realizate de UCRAP în anul 2008, cu privire la evaluarea stadiului de implementare a funcţiei de administrator public la nivel local, arata că este în continuare nevoie de sprijin şi de asistenţă pentru promovarea acestui concept şi a avantajelor conferite prin angajarea administratorilor publici. Conform recomandărilor administratorilor publici (chestionaţi în vederea elaborării analizei) – pentru dezvoltarea funcţiei de administrator public au fost propuse următoarele activităţi: formare continuă pentru administratorii publici, operaţionalizarea unei reţele a administratorilor publici, organizarea de schimburi de experienţă cu administratori publici din state membre ale Uniunii Europene.