Guvernul a aprobat în ședința de marți, 24 iulie a.c., Memorandumul cu tema: Măsuri pentru îmbunătățirea activității în punctele de trecere a frontierei, în scopul reducerii timpilor de așteptare. România gestionează o parte importantă a frontierelor externe ale U.E., fapt ce implică asigurarea unui echilibru între efectuarea controalelor amănunțite și supravegherea frontierei, pe de o parte, și asigurarea fluenței traficului de pasageri și a mijloacelor de transport în punctele de trecere a frontierei, pe de altă parte.În acest context, se impune luarea unor măsuri pentru asigurarea nivelului de securitate al frontierei, precum și a resurselor umane și materiale, a logisticii și a capacității de control din punctele de trecere a frontierei, cu respectarea cerințelor definite la nivel european, raportate la necesitățile operaționale, fluxul de pasageri și rezultatele analizelor de risc.Memorandumul a fost elaborat la inițiativa Ministerului Afacerilor Interne și stabilește o serie de activități pe termen scurt și lung pentru mai multe instituții (Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Afacerilor Externe), pornind de la analiza principalilor factori care generează creșterea timpilor de așteptare în punctele de trecere a frontierei. Principalii factori identificați sunt:- infrastructură rutieră neadecvată pentru valorile de trafic anuale, atât pentru marfă, cât și pentru călători;- subdimensionarea capacității de control din punctele de trecere a frontierei, în comparație cu nivelul traficului de pasageri și de mijloace de transport;- numărul limitat de polițiști alocat de către Poliția Ungară, respectiv Poliția de Frontieră Bulgară;- introducerea de măsuri unilaterale de către statele vecine privind verificarea suplimentară a mijloacelor de transport marfă.- introducerea verificărilor sistematice în punctele de trecere a frontierei în baza cerințelor UE. La toate acestea se adaugă numărul mare de pasageri înregistrat în punctele de frontieră (aeroportuare și rutiere), atât la intrare, cât și la ieșire, în perioada sărbătorilor religioase și a sezonului estival/de iarnă.Memorandumul stabilește responsabilități pentru fiecare instituție și un calendar cu termene clare pentru punerea în aplicare a măsurilor de eficientizare a activității și capacității de control. Una dintre măsurile stabilite prin memorandum este preluarea, în administrare, de către Ministerul Transporturilor și în concesionarea C.N.A.I.R., a infrastructurii rutiere (inclusiv amenajări rutiere, parcări, bretele de acces) aferentă tuturor punctelor de trecere a frontierei rutiere pentru a putea realiza investițiile necesare modernizării punctelor. Primele puncte preluate vor fi Petea, Borș, Giurgiu, Vama Veche.Pe termen lung, se intenționează și o creștere a numărului de benzi, acolo unde este necesar, pe sensul de intrare/ieșire astfel încât să fie redus timpul de așteptare pentru efectuarea controlului. De asemenea, vor fi desfășurate activități pentru:• alocarea de fonduri, dacă este cazul, în vederea realizării de investiții pentru amenajarea/modernizarea/dezvoltarea capacității de control în punctele de trecere a frontierei (naval, feroviar, rutier, aeroportuar);• alocarea de fonduri financiare necesare suplimentării numărului de angajați ai Poliției de Frontieră. și ai A.N.A.F., în punctele de trecere ale frontierei;• inițierea demersurilor bilaterale pe lângă statele vecine, pentru identificarea soluțiilor de fluidizare a traficului pe sensul de ieșire din România.Memorandumul prevede, de asemenea, necesitatea întreprinderii unor demersuri diplomatice de către Ministerul Afacerilor Externe, în coordonare cu instituțiile cu atribuții în materia controlului la frontieră, pentru corelarea măsurilor propuse la nivel național, cu măsuri similare adoptate de către statele vecine.