Ca urmare a mesajelor primite din partea angajaților MAI privind nevoia de întărire a autorității polițistului, s-au conturat o serie de propuneri care vizează o abordare mai largă decât Legea 360/2002, privind Statutul Polițistului – respectiv, un ansamblu de norme care reglementează drepturile și obligațiile, procedurile de acțiune sau regimul de sancționare a unor fapte care definesc autoritatea polițistului. Dintre acestea, MAI supune atenției publicului o serie de măsuri care au ca scop întărirea autorității polițistului, apreciind că în paralel cu discuțiile interne, cu organizațiile profesionale și sindicale, este nevoie și de un proces transparent de consultare a opiniei publice. 1. Stabilirea precisă şi la nivel de lege a regulilor de intervenție ale poliţistuluiMajoritatea cetățenilor raportează acțiunile polițiștilor la ceea ce au văzut în filme. Însă, foarte puține persoane știu ce drepturi au şi ce drepturi are polițistul român, inclusiv pentru că procedurile de intervenţie nu sunt accesibile. Fără a face foarte clare și cunoscute drepturile şi obligațiile poliţistului, dar şi ale cetățeanului, vor exista întotdeauna suspiciuni de abuz.De aceea, cele mai frecvente proceduri care vizează cetățenii, respectiv: legitimarea, încătușarea sau conducerea la sediul politiei, ca mecanisme prin care Poliția Română îşi exercită atribuţiile în interesul comunităţii, vor fi detaliate, cu reguli procedurale clare, în Legea de organizare şi funcţionare a acestei instituţii. 2. Stabilirea unor instrumente de protecție fizică şi juridică a poliţiştilorÎn orice procedură de intervenție, activitatea polițistului trebuie să se desfășoare în siguranță; acest lucru implică și existența cadrului normativ necesar, care să prevină o posibilă agresiune. Astfel, urmează a fi reglementate, cu mai mare precizie, regulile de utilizare a forței fizice şi a mijloacelor din dotare. Totodată, este important ca autoritatea poliţistului să poată fi impusă şi prin mijloace de comunicare – atenționări sau solicitări clare adresate persoanei, de a face sau a nu face ceva.3. Împiedicarea polițiștilor de a pune în aplicare o măsură polițienească ar putea deveni infracțiuneVedem tot mai des în spațiul public situații în care polițiștii încearcă să imobilizeze un agresor, iar acesta este ajutat, chiar scos din mâinile polițiștilor de prieteni sau oameni de pe margine. Am văzut cu toții imagini în spațiul public cu intervenții ale polițiștilor comentate de diverși indivizi de pe margine, care stabilesc dacă este bine sau nu ceea ce face polițistul. Este dreptul cetățenilor să comenteze, însă nu e normal ca aceste persoane de pe margine să intervină în acțiunea poliției și să împiedice punerea în aplicare a legii. Interacțiunea dintre cetățean și polițist nu trebuie să se transforme niciodată într-o negociere a legii.4. Continuarea comiterii unor fapte, cu ignorarea avertismentului polițiștilor, în cazul scandalurilorÎn cazul acelor scandaluri, petreceri în bloc sau nunți care se fac pe stradă și prin care se tulbură liniștea și ordinea publică poliția ia măsuri de sancționare prin amenzi contravenționale.Există în practică situații când foarte mulți cetățeni apelează la 112 să se facă ceva, iar după ce poliția aplică măsura de sancționare, scandalul continuă. În astfel de cazuri, oamenii care au apelat la poliție au convingerea că autoritatea statului nu se poate impune în fața unora care nu au nicio jenă să-i deranjeze pe ceilalți. Mulți dintre cei care organizează petreceri sau nunți în stradă preferă aplicarea repetată a unor amenzi, în locul încetării activității.Intenționăm ca în asemenea situații, după ce Poliția constată un astfel de scandal și aplică o amendă pentru tulburarea liniștii publice, dacă persoana continuă să deranjeze locatarii prin aceleași acțiuni ilegale, ignorând avertismentul Poliției, fapta să fie sancționată penal. Ignorarea acțiunii legitime a polițistului, refuzul de a înceta acțiunea care afectează pe ceilalți cetățeni, trebuie să fie sancționată mai drastic decât o face legea în prezent.5. Creșterea cuantumului amenzilor contravenționale pentru refuzul de legitimare Refuzul de a da date cu privire la identitate obligă statul să consume resurse suplimentare (logistice, financiare şi umane) pentru identificarea persoanei; în acest timp, poliţistul nu poate interveni în alte situații care, cu adevărat, reclamă prezența sa. Printr-o astfel de conduită, persoana desconsideră şi duce în derizoriu autoritatea poliţistului, care reprezintă autoritatea statului şi interesul comunității.6. Sancționarea prin instrumente de drept penal a celor care folosesc cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa polițiștilor în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu.La acest moment Codul Penal sancționează ultrajul, care se referă la amenințări sau violenţe fizice. Considerăm că trebuie să introducem în sfera de protecţie a dreptului penalul și violenţa non-fizică, ce constă în folosirea de cuvinte ori gesturi jignitoare sau obscene la adresa polițiștilor, în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu. Astfel de fapte afectează deopotrivă autoritatea statului, ordinea şi liniştea publică şi demnitatea şi reputația poliţistului, motiv pentru care trebuie pedepsită ca atare. Conduita similară a poliţistului este sancționată penal, ca purtare abuzivă (vezi art.296 Cod Penal).7. Creșterea sancțiunilor pentru ultraj și pentru uciderea unui polițistMAI a trimis deja Ministerului Justiției o propunere de modificare a Codului Penal prin creșterea pedepselor pentru ultraj, ultraj judiciar, tulburarea ordinii și liniștii publice. De asemenea, pentru uciderea unui polițist aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu, MAI a propus sancționarea cu detențiunea pe viață. 8. Crearea unor mecanisme de acordare a asistenței juridice pentru polițiștii care sunt victime ale unor infracțiuni de ultraj9. Achiziționarea de echipamente de protecție pentru polițiști10. Introducerea unor module de pregătire fizică și tactică pentru polițiștii care acționează în stradăCum autoritatea nu se consolidează doar prin modificări legislative şi dotări tehnice, ci și prin modul în care este aplicată legea, în programele de pregătire ale polițiștilor vom acorda prioritate pregătirii fizice și tactice a celor care acționează în stradă.Aceste măsuri vor fi discutate cu organizațiile profesionale și sindicale, ulterior, urmând a fi inițiate demersurile de elaborare a actelor normative necesare și parcurgerii procedurilor de transparență decizională.