Participarea ministrului Afacerilor interne, Cătălin Predoiu, la DC News TV – 9 iulie 2024

Vicepremierul și ministrul de Interne, Cătălin Predoiu, explică prevederile Ordonanței 84/2024/ INML trebuie să ofere rezultate în termen de trei zile. Dacă nu respectă termenul, permisul de conducere al șoferului va fi restituit/ Ministerul de Interne a dublat numărul de drugtestere în dotarea Poliției, de la 400 la 800, și a eliminat aparatele neconforme/ Tehnologia folosită de Poliția Română este de vârf și echivalentă cu cea din alte țări europene/ În 2023, poliția a reținut aproape 30.000 de permise, peste 25.000 pentru alcool și aproximativ 4.000 pentru droguri/ Este crucială eliminarea pericolelor din trafic pentru a proteja viața și siguranța publică

Moderator:                  Bogdan Chirieac

Invitat în studio:          Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne

Bogdan Chirieac: Bună ziua stimați telespectatori DC News TV, stimați cititori DC News. După cum ați aflat din promovările pe care le-am făcut, mult așteptat în studioul nostru în acest moment, domnul Cătălin Predoiu, vicepremier al Guvernului României, ministrul de Interne. Bună ziua, domnule ministru! Bine, ați revenit la DCNews.

Cătălin Predoiu: Bună ziua. Mulțumesc pentru invitație.

Bogdan Chirieac: Un moment fierbinte și afară și politic și societatea inflamată cu faimoasa OUG 84, prin care agentul de poliție poate să ia permisul cetățeanului și cetățeanul se mai poate revedea cu permisul său, nevinovat fiind, după opt luni de zile. Și după, chiar mai târziu am văzut în presă, există de la IML tot felul de declarații în acest sens. Haideți să vedem de unde au pornit aceste lucruri, e vorba despre drugtest, despre testele care semnalează substanțe în cantități infinitezimale în organismul cetățeanului, substanțe care în mod normal nu opresc un cetățean de a conduce un autovehicul. Testerele sunt foarte sensibile, IML nu are capacitate să facă testele și se întâmplă toate astea, ba chiar, până să dați ordonanță, te trezeai și cu dosar penal. Deci, haideți să le luăm și să discutăm pe liniște, ca să înțeleagă și cetățeanul, că, până la urmă, dumneavoastră sunteți acolo ca să serviți cetățeanul și societatea și toți cei interesați de ce se petrece cu această ordonanță și cu toată situația izbucnită după 2 Mai, evenimentul tragic de la 2 Mai, de anul trecut.

Cătălin Predoiu: De acord să discutăm toate aceste aspecte. Cred că în acest moment, al dezbaterii publice care, pe alocuri, a devenit foarte emoțională…

Bogdan Chirieac: Este emoțională.

Cătălin Predoiu: …și, după modesta mea opinie, nu întotdeauna corect țintită, corect orientată, ceea ce interesează cel mai mult cetățeanul este ce vom face mai departe. Cred că asta e cel mai important pentru el.

Bogdan Chirieac: Haideți să pornim, asta este cel mai mare interes, ce veți face mai departe?

Cătălin Predoiu: …să lămurim și cum s-a ajuns la această Ordonanță.

Bogdan Chirieac: Haideți să vedem cum s-a ajuns, de unde s-a pornit cu legea.

Cătălin Predoiu: Cum s-a născut controversa, care sunt, dacă vreți, confuziile care se fac în această dezbatere, dacă Ministerul de Interne a acționat sau nu corect, evident și asta sunt obligat să răspund, să lămuresc opinia publică. Cum doriți, eu pot să trec direct la ceea ce urmează să facem…

Bogdan Chirieac: Haideți să vedem că există o cronologie, nu vreau să țin suspansul, dar asta e situația, există o cronologie.

Cătălin Predoiu: Cred că am găsit o soluție, credem noi.

Bogdan Chirieac: Deci avem o soluție, anunț și colegii mei de la DCNews…

Cătălin Predoiu: …și nu doresc să creez suspans.

Bogdan Chirieac: …și pe cei care ne urmăresc această emisiune, deci, s-a găsit o soluție pentru situația imposibilă în care ne aflăm acum. Soluția s-a găsit, o vom comunica cu domnul ministru Predoiu, dânsul o va comunica, e treaba dânsului. Hai să pornim. De unde a plecat chestiunea asta?! Cum s-a întâmplat că Vlad Pascu este oprit de poliție, testat, nu consumase alcool, e lăsat să plece mai departe. Era anul trecut, la Vama Veche, și mort de drogat, conform afirmațiilor INML-ului la vremea respectivă. Deci nu este o afirmație de presă, nu ne-o asumăm noi, ci un comunicat oficial. Ucide doi tineri cu mașina. Deci, cum s-a ajuns la această lege? A fost o revoltă națională, știm foarte bine. Între timp, domnul Vlad Pascu cred că are șanse mari să scape cu suspendare, deci asta e situația.

Cătălin Predoiu: Aveți dreptate când spuneți că acela a fost punctul de start, dacă vreți, în această evoluție de a construi un cadru legislativ nou în percepția publică și în lupta antidrog. În realitate, lucrurile astea au început imediat ce am preluat mandatul, când am făcut un colectiv care să studieze tot ce înseamnă legislație ca să o putem îmbunătăți și doi, am stabilit Poliției Române, una dintre priorități, combaterea traficului și consumului de droguri, în special a traficului desfășurat de mari rețele. Din păcate, a intervenit acel tragic accident. În primul rând, din păcate pentru cei care au fost victime ale acelui accident, și totul s-a transformat într-un demers reactiv, dacă doriți din partea Ministerului de Interne, în general. Eu am să fiu foarte prudent în ceea ce privește considerații privind cazul în sine, pentru că el este în Justiție și nu doresc în niciun fel să influențeze actul de justiție, dar pot să spun multe lucruri legate de ce s-a întâmplat, concret, acolo…

Bogdan Chirieac: Ce s-a întâmplat?

Cătălin Predoiu: …pentru că sunt documentate procedural de către instituții de control, există documente, inclusiv la dosarul cauzei și așa mai departe. Și am să mă refer strict la aspectele care țin de acest act normativ, nu de întreaga problematică. În principiu, în momentul în care cetățeanul respectiv a fost oprit de poliție, a fost testat pentru alcool, el nu avea alcool în sânge. Asta a arătat aparatul etilotest. În acel moment, ca să simplific lucrurile, nu chiar imediat, dar după mai multe formalități, a fost lăsat să plece liber, cu carnetul la el. Sunt indicii că a consumat ulterior mari cantități de droguri, după care a comis accidentul. Care au fost viciile pe care noi le-am identificat atunci, de sistem, și ceea ce ni s-a cerut după aceea, de către societate, a fost în legătură cu aceste vicii. Număr mic de drug-testere. Erau două în județul Constanța. Unul era la Medgidia, unul era în zona Constanța, dar, cu o zi înainte, operatorul își luase concediu medical și nu fusese înlocuit.

Bogdan Chirieac: Situația era la Vama Veche, deci departe.

Cătălin Predoiu: Doi. Lipsa obligativității legale a polițistului să îl testeze în momentul în care i-au găsit asupra lui 2 – 3 pliculețe cu substanțe presupus interzise. Deci, am identificat imediat o lacună legislativă și o lacună de sistem, respectiv numărul mic de drug-testere. În general, în toată dezbaterea care a urmat, Poliției Române i s-a cerut, și Ministerului de Interne, să intervină pe trei direcții principale: Unu: să propună legislație, nouă. Doi: să înmulțească numărul de…, să crească, mai corect spus, numărul de drug-testere în dotarea Poliției. Trei la mână: să scoată din dotarea Poliției, din folosința agenților, acele aparate de fabricație chinezească ce dădeau rateuri.

Bogdan Chirieac: Bun.

Cătălin Predoiu: Toate aceste ei lucruri s-au făcut. Am scos acele aparate. La ora aceasta, Poliția Română folosește tehnologie de vârf, nu există alta mai bună. Aparatul drug-tester folosit în stradă este cel folosit de polițistul german sau pot să mai dau alte exemple din Europa.

Bogdan Chirieac: Ați luat aceleași aparate care există azi în Republica Federală a Germaniei.

Cătălin Predoiu: Erau o parte dintre ele în dotarea Poliției, dar am completat și am scos acele aparate care erau suspecte de erori. Și pot să spun că, la acest moment, nu există un aparat sau o tehnologie, poate să existe și alt tip de aparat, dar tehnologia este de vârf, pe care o folosește Poliția Română, la acest moment. În orice caz, cea care este folosită și în Europa.

Bogdan Chirieac: Eu nu mă pricep neapărat la lucrurile astea. Deci ce folosește polițistul german are și polițistul român.

Cătălin Predoiu: Da. Drager se cheamă.

Bogdan Chirieac: Drager, mă rog. Foarte bine, putem să-i spunem numele.

Cătălin Predoiu: Mai mult decât atât, am dublat numărul de aparate. În Constanța, de exemplu, anul trecut, la vremea asta, erau două aparate, acum sunt 45. Suficiente. În total sunt 800 de aparate în toată țara.

Bogdan Chirieac: Da, fiindcă aveți în fiecare weekend 300.000 de turiști în plus în Constanța.

Cătălin Predoiu: Da, e o situație aparte în Constanța…

Bogdan Chirieac: În județul Constanța.

Cătălin Predoiu: Per sezon cred că trec pe acolo trei milioane de cetățeni români și străini trec prin județ în sezonul estival. Am elaborat legislație, am pus-o în dezbatere publică, în toamna anului trecut, la începutul toamnei. Am început corespondența și lucrul cu instituții implicate, Ministerul Justiției, fără îndoială, Ministerul Sănătății, prin INML, ONG-uri. Au fost astfel de dezbateri publice.

Bogdan Chirieac: Legislația inițială era cea care prevedea dosar penal fiindcă am suflat în aparat și mâncasem un covrig cu mac.

Cătălin Predoiu: Foarte corect ce spuneți dumneavoastră. Ce a adus în mod esențial nou această ordonanță? Ea a eliminat o obligație a agentului de poliție din lege, respectiv obligația să vă întocmească de îndată, pe loc, dosar penal în două situații: ați refuzat să fiți testat sau ați fost testat cu aparatul Drager și a fost rezultat pozitiv. În acel moment se făcea dosar penal.

Bogdan Chirieac: Așa era legislația inițială.

Cătălin Predoiu: Și am considerat că nu este în regulă. Nu este în regulă pentru că apar o serie de riscuri, semnalate inclusiv de confrați de-ai dumneavoastră, reputaționale, privind pe cel care a fost testat pozitiv.

Bogdan Chirieac: Da, Chirieac a fost prins drogat la volan, de exemplu.

Cătălin Predoiu: Nu, evident, Ministerul de Interne atacă reputația cetățenului.

Bogdan Chirieac: Nu, dar se dă pe surse.

Cătălin Predoiu: Dar în mod natural, într-o societate deschisă în care trăim, se află, se comentează, e firesc, e libertate de expresie, nu e treaba noastră, asta la Ministerul de Interne. Dar e adevărat, am observat acest lucru. Doi, există situații în care, deși ești testat pozitiv, ulterior la INML poate să iasă un alt rezultat sau iese același rezultat, dar se constată că substanțele nu erau interzise. Și atunci am spus: Domnule, nu e normal să-i faci omului dosar penal.

Bogdan Chirieac: Și s-a aflat Chirieac n-a făcut absolut nicio faptă, n-a existat, a fost nevinovat.

Cătălin Predoiu: În orice caz, există, teoretic, un număr de cauze care clar indică faptul că nu e normal să-i faci omului dosar penal odată ce a fost testat pozitiv sau când refuză. Am scos asta din lege. Această ordonanță a eliminat această prevedere.

Bogdan Chirieac: Ordonanța 84.

Cătălin Predoiu: Deși, dați-mi voie, în paranteză să vă spun, sunt legislații europene care conțin în continuare aceasta prevedere.

Bogdan Chirieac: Fiindcă dumneavoastră ați făcut legislația în conformitate cu legislația europeană?! Adică v-ați inspirat din legislațiile altor state europene?

Cătălin Predoiu: Când a fost făcut inițial, această prevedere, pesemne, a fost transferată dintr-o legislație europeană, pentru că da, sunt țări europene în care refuzul de testare te lasă fără carnet, te lasă fără cheile de la mașină, fără mașină și stai puțin și cu libertatea restrânsă, ca să zic așa. Dar am scos asta din lege. Am venit în întâmpinarea unui semnal public corect și în întâmpinarea cetățeanului care este de bună credință. Ce am păstrat în lege este evident reținerea administrativă, precizez, a permisului de conducere. De ce? Pentru că indicația la un aparat drugtest pozitivă sau refuzul de a te testa creează o prezumție că ai putea să reprezinți un pericol public. Și atunci agentul de poliție din stradă nu are voie, pentru că asta e principala lui datorie, să vegheze la siguranța traficului El este furnizor de siguranță în trafic. El nu poate, nicio lege rațională nu poate să accepte ideea că la un test pozitiv antidrog lași în continuare carnetul asupra conducătorului auto și îl lași să plece în trafic. Nicio legislație din lume nu prevede o astfel de ipoteză! Deci obligația asta de dosar penal am scos-o. În schimb, am introdus o altă obligație directă către agentul de poliție, izvorâtă direct din speța Vama Veche, iertați-mi termenul speță.

Bogdan Chirieac: Nu, așa este. Toată lumea îi spune speța Vama Veche. Cum?

Cătălin Predoiu: Poate e prea insensibil față de drama în sine, față de accidentul. Direct de acolo, din cazul respectiv, obligația polițistului să testeze pe cel care se află în fața lui, când găsește asupra lui substanțe care pot fi interzise, cum s-a găsit atunci, pliculețe care ulterior…

Bogdan Chirieac: Sau presupus interzise.

Cătălin Predoiu: În momentul în care le vezi, presupus, evident, dar e un indiciu destul de clar.

Bogdan Chirieac: Poate am niște pliculețe de zahăr pentru cafea.

Cătălin Predoiu: De acord cu asta, dar nu-i face nimic, nu-i face dosar penal. Îl testează doar, nu i se întâmplă nimic. E obligat. În Vama Veche nu a fost cazul ăsta. Atunci, agentul din stradă nu avea această obligație legală. Dacă el avea obligația legală atunci, să-l testeze pentru că a găsit acele pliculețe…

Bogdan Chirieac: Nu avea drugtest.

Cătălin Predoiu: Nu avea, dar îl ținea pe loc. Era obligat să-l țină pe loc până îi venea drugtesterul.

Bogdan Chirieac: De la Medgidia, adică două ore.

Cătălin Predoiu: Bun, dar îl ținea pe loc două ore și îl testa.

Bogdan Chirieac: Și nu mureau doi copii.

Cătălin Predoiu: De aceea avem 45 de teste acum, drugtestere în Constanța în loc de două. Am spus, atunci a fost un viciu de sistem. Am constatat, l-am preluat ca atare, am acționat asupra lui. Nu mai există acest viciu de sistem. Sunt 45 de drugtestere în Constanța. Sunt și în alte județe, repet, sunt 800, am, mai mult decât dublat, capacitatea. Bun, sigur pot să adaug, dar nu e cazul, în limita fondurilor și așa mai departe, că nu-i simplu să faci investițiile. Dar, revenind. Deci, scot din lege obligația de a face dosar penal și introduc în lege, prin ordonanță, obligația polițistului ca, în anumite cazuri, două cazuri precise, două criterii precise să testeze. V-am dat un criteriu. Al doilea criteriu este momentul în care ai un trecut infracțional. Cum constat acest lucru? Păi noi am creat prin surse proprii, prin eforturi proprii, Ministerul de Interne, o aplicație care permite verificarea rapidă a bazelor de date, astfel încât agentul din stradă, printr-un terminal special dedicat, află dacă cel din fața sa are cazier, a săvârșit infracțiuni în domeniul traficului de droguri sau alt tip de infracțiuni, deci are un profil infracțional care ridică serioase dubii cu privire la siguranța traficului, dacă el continuă să meargă în trafic. Atunci îl testează, deci nu face nimic altceva. Nu-i face dosar penal, nimic, dar e obligat polițistul să-l testeze. Acestea sunt cele două noutăți.

Bogdan Chirieac: Deci, foarte importantă informaţia asta. Te cheamă Stan Păpușă, te verifică, vede că ai cazier pentru diverse fapte, eu ştiu, trafic de droguri, nu știu ce tâlhărie, alte lucruri de genul ăsta, polițistul te va testa automat.

Cătălin Predoiu: E obligat, deci astea sunt cele două noutăți. O noutate, care a fost reclamată direct de întreaga societate și pe bună dreptate, acuzat atunci sistemul și era vina legii, nu era vina sistemului ca atare, a legii, care nu prevedea obligația polițistului să testeze în Vama Veche atunci, n-a avut această obligație. Și a doua chestiune tot reclamată de societate şi corectă și aceasta. Domnule, nu mai faceți dosar penal odată ce mi-a ieşit un test negativ, că poate nu știu, iese pozitiv. Un test pozitiv, iertați-mă.

Bogdan Chirieac: O altă întrebare pe care ne-o pun cititorii.

Cătălin Predoiu: Eu am vrut să lămuresc pentru că, tot așa, în dezbatere, pe care am urmărit-o cu atenție și cu mult respect pentru toți…

Bogdan Chirieac: Așa trebuie să facă un ministru responsabil, să urmăriți dezbaterile.

Cătălin Predoiu: A fost un confrate care a spus, dar bun, eu plec de aici de la emisiune și dacă mă oprește poliția automat, îmi pun… Nu e automat, nu. Sunt anumite criterii în funcție de care se face această testare.

Bogdan Chirieac: Mai departe, domnule ministru, apropo de dezbatere. Deci, ne oprește în trafic, am mâncat un covrig cu mac că noi avem covrigi și la redacție aici jos, nu sunt de Buzău, dar sunt buni și ei. Aparatul drugtester, care este extrem de sensibil, îmi sesizează că am luat un Nurofen că sunt răcit sau am mâncat un covrig cu mac. Nici una dintre cele două substanțe nu ar trebui să mă împiedice să conduc un autovehicul. Eu, de bună credință, suflu, polițistul de bună credință, spune domnule, ați ieșit pozitiv, vă rog să depuneți permisul, mergeți la IML. Mă duc la IML, nu e ușor la IML și IML, conform datelor din presa de astăzi, dintr-un cotidian important, mă pot trezi că îmi dă răspunsul după opt luni de zile, fiindcă IML-ul este supra-aglomerat, deci nu face față. În plus, aparatele de la INML, înțeleg că sunt cumpărate în 2007-2008 pe fonduri europene și, după cum sunteți, comparați telefonul dumneavoastră cu telefonul meu. În 15 ani, tehnologia a avansat de nu știu câte ori. Înțeleg că la INML iese un test odată la 15 minute, în cea mai bună situație, dar proba trebuie, aproape 24 de ore, pregătită, pentru a fi băgată în aparat, pentru că ei pun tot felul de aditivi ca să găsească substanțele, aparatele noi pot face un test la trei minute. Deci sensibil, de cinci ori mai repede. Se poate întâmpla că opt luni de zile rămân fără permis, după care se constată, domnule Chiriac, n-ați avut, domnule, nicio substanță, este fals pozitiv. N-ați avut nicio problemă. Sunteți conștient că există și această posibilitate. Înțeleg că s-au și întâmplat astfel de lucruri.

Cătălin Predoiu: Sunt conștient, v-ați dus direct la dilema care e miezul dezbaterii. Noi pornisem pe cursul povestirii cum s-a ajuns aici. Nu-i nimic, oprim, facem această escală importantă, acesta este miezul. E important să vă spun și ce s-a întâmplat după dezbatere, după ce am pornit. Reluăm, că pare cumva că ocolesc întrebarea, mi-ați pus întrebarea asta, ați mers direct la miezul problemei. Care este de fapt miezul problemei? Ce se întâmplă în situația în care cetățeanul testat pozitiv, e de bună credință și știe că nu a luat droguri. În acel moment noi, în realitate, aveam următoarea ipoteză: am în stradă un agent de poliție, care are obligația legală să protejeze siguranța în trafic, viața și siguranța dumneavoastră, a mea, a tuturor, aia e obligația lui, prima. Cum faci asta? Sigur, dirijând circulația, observând traficul, prin multe proceduri, dar una dintre ele foarte importantă este să scoată din trafic, temporar, pe cel care prezintă un pericol sau este evident că poate prezenta un pericol. Acesta evident i-l arată aparatul. De aceea s-au inventat aceste aparate și revenim și la el cu precizarea că nu e tehnologie peste ce avem noi în momentul ăsta. Iar el se află în situația în care aparatul îi spune așa: Ai în față un potențial pericol. Nu pot să accept ideea că îi dau drumul, nu-l lasă legea. Și atunci, de fapt, dilema care este între a da întâietate acestei măsuri de protecție a traficului și a ignora, dacă vreți, pe moment, temporar, disconfortul unui cetățean de bună credință care se vede cu permisul retras. Din acel moment începe o altă etapă a procedurii, domnul Chirieac, care nu mai are legătură cu Poliția. Are legătură cu statul, dar nu cu Poliția. Etapa în care cetățeanul de bună credință se duce la INML și spune: Domnule, am fost testat pozitiv, trebuie să fiu verificat biologic, așa doresc. Sau am refuzat testul pentru că nu am încredere în el, dreptul fiecăruia să aibă sau nu încredere, nimic de comentat aici. În momentul ăsta, statul trebuie să dea un răspuns rapid. Și revenim la această poveste, dar nu mai e treaba polițistului. În orice caz, polițistul nu-l poate lăsa să meargă, pentru că îi spune legea, iar legea în mod rațional în toată lumea, face acest lucru. Nu întâmplător și judecătorii, unii foarte înalți, s-au pronunțat asupra acestei chestiuni. Și dați-mi voie doar un mic excurs să fac în jurisprudență. Vă citesc două decizii ale Înaltei Curți din 2022, 63 și 365. Simpla dovadă a existenței unei substanțe psihoactive în corpul unei persoane care a fost depistată conducând un autoturism pe drumul public întrunește elementele constitutive ale infracțiunii, asta era pe vechea reglementare, independent de concentrația substanței identificate ori modificări psihologice, comportamentale, perceptibile sau imperceptibile. Deci era pe vremea vechii reglementări, da? Bun, pe vechea reglementare. Avem, în același timp și o decizie a Curții Constituționale, am pe aici pe undeva, sper să o găsesc rapid, care ne spune același lucru în temeiul, dar mult mai clar, în temeiul unei decizii CEDO, care, în esență ce spune?! Vă citez din memorie. Este prevalent și important și superior interesul vieții, integrității fizice a participanților la trafic și ăla trebuie protejat, aia e valoarea supremă care trebuie protejată, de aceea apare această opțiune, greu de făcut, e adevărat și cum să spun, care creează o mare frustrare legitimă din partea celui care, pe bună dreptate, spune că da, eu n-am făcut nimic.

Bogdan Chirieac: Nevinovat!

Cătălin Predoiu: Nu vorbim de vinovăție aici că nu vorbim de penal aici, vorbim de o procedură administrativă, asta apropos de prezumție.

Bogdan Chirieac: Mi-a luat permisul că sunt răcit și am luat un Nurofen.

Cătălin Predoiu: S-a spus că înfrânge prezumția de nevinovăție această procedură. Dacă e să fim riguroși, prezumția de nevinovăție operează în dreptul penal, în legătură cu acuzația penală. Aici nu vorbim de acuzații penale. Vorbim de procedură administrativă și temporară. Așa e, cum spuneți dumneavoastră. E incorect să spunem, da, e incorect față de la individ. De aceea, singurul remediul este ca răspunsul la supra-verificarea biologică să vină rapid, așa cum vine și în alte state. 70 de ore, patru zile maxim, cel mult, cel mult, în funcție de capacitatea fiecăruia. Și de aici a apărut această controversă, pentru că altfel diferențe nu au fost, să știți, sub acest aspect. Adică până la intrarea în vigoare a acestei ordonanțe, tot aia era situația. Exact aceeași în percepția publică. Plus dosarul penal!

Bogdan Chirieac: O prostie cât casa. Luată de cineva tel quel, ca în România. Vă semnalez următorul aspect. Din discuțiile pe care le-am citit în comunicatul oficial al medicilor legiști, nu sunt suficienți medici legisti din România. Îți trebuie șase ani de facultate și șase ani de pregătire să fii medic legist. Nu au aparatele necesare, căci nu le au. Ele costă bani, bani mulți înțeleg, că sunt aparate foarte sofisticate. Nu au suficiente, nu au personal, deci ei nu au capacitatea să dea acel răspuns în termenul despre care dumneavoastră vorbiți – trei zile. Ce facem mai departe?

Cătălin Predoiu: Domnule Chiriac, cu ocazia acestei dezbateri, am studiat recent toate luările de poziții de anul trecut. Le am aici, le am și în alte părți, publice. Adică mi-am făcut temele. Timpul trece, mai uiți. Sigur, eu, astăzi, am cerut oamenilor, aparatului să caute, au căutat, mi-au scos, am citit. Până către luna noiembrie a anului trecut, percepția publică și discursul public la modul general erau în următoarea direcție. Nu sunt destule dotări la poliție, foarte rău poliție. OK, noi acționăm în paralel și am rezolvat aceste probleme. Există rateuri la testele chinezești. Le-am scos, noi, acționăm în paralel. În liniște, dar le-am scos. Trei – dați, domnule, mai repede legea. Și legea trebuia să fie așa. Eu am citit, repet, poziții publice, unele exprimate de către unii participanți la dezbaterea din zilele noastre, care acuma sunt puțin invers, ca să fiu delicat. Nu e treaba mea să judec. La altceva vreau să ajung. Să nu fiu greșit înțeles. Eu cred în libertatea de expresie și mai cred că da, un om își poate schimba din când în când opiniile. E dreptul lui. Eu altceva vreau să spun. Anul trecut se cerea vehement, rapid legislația și se cerea de o duritate extremă. Nu pot să vă spun – luat mașina, luat aia, luat tot, de-abia mai respira! Și atunci am spus. Măi, oameni buni, că prima tentație și a aparatului și a altora, domnule, dați odată să închidem! Domnule, stați puțin, nu sunt legiferează cu nervii în tavan și cu sângele clocotind. Legiferarea trebuie să fie un act de înțelepciune care trebuie să creeze echilibru și să dea soluții. Și atunci am lansat dezbaterea publică.

Bogdan Chirieac: Să vă spun de ce, unde a apărut problema. Vă spun imediat. Fiindcă cetățenii s-au gândit că drug-testerul este un aparat precum alcooltestul. Alcooltestul e exact în proporție de 99%. Nimeni nu și-a dat seama că în cazul drug-testului că chestiunile sunt mult mai complicate, fiindcă sunt mult mai multe substanțe. Așa la alcool sufli, te-a văzut cu alcoolemie peste, asta era!

Cătălin Predoiu: Am vrut să vă spun doar un lucru, că m-ați întrebat ce ați făcut? Păi nu m-am repezit să legiferăm să propunem atunci legislație da, pentru că era temperatura ridicată, poziţiile erau către o reglementare mult mai dură față de ce avem noi acum, asta era nimic, da, chiar și din mediul politic vreau să zic, lăsând dezbaterea publică, vorbesc de mediul politic.

Bogdan Chirieac: Bine e aberația legislativă care a trecut că unul drogat care n-a făcut nicio faptă, l-a prins poliția, nu știu, ce 10 ani nu mai ai dreptul să ai permis.

Cătălin Predoiu: Vedeți la ce excese s-a ajuns?

Bogdan Chirieac: Sau altul 10 ani de zile, deci l-ai lăsat fără pâine și fără posibilitatea de reabilitare și pe el și i-ai lua pâinea de pe masă, poate și familiei sale.

Cătălin Predoiu: În plus, era obligatoriu să fac o consultare a instituțiilor implicate, inclusiv INML, în dezbatere publică și noi asta am făcut.

Bogdan Chirieac: Bun.

Cătălin Predoiu: Și, în dezbaterea publică încheiată la sfârșitul primăverii, care a durat din octombrie, am primit nenumărate puncte de vedere, scrise, în sensul că, există capacitate administrativă tehnică, astfel încât în vară, suntem în mijlocul verii, la mijlocul verii am dat ordonanță, în vară, zice INML-ul, să dăm rezultatele în trei, maxim șapte zile, chiar și în București. Da, abia, după aceea s-a pășit la emiterea ordonanței de urgențã, repet, aflată în dezbatere publică aproape zece luni.

Bogdan Chirieac: Deci stați puțin, dumneavoastră v-au spus că se dă rezultatul în trei maximum șapte zile INML-ul? Și de fapt, acuma constatăm că se dă în opt luni?

Cătălin Predoiu: Nu, aici vorbim de informații care vin și din trecut. Eu cred că INML și-a mărit capacitatea administrativă și o va mări în continuare, pentru că altfel nu se angaja la această poziție, deci eu am încredere. Problema este că datorită situației din trecut, publicul, societatea, nu are încredere, înțeleg acest lucru. Dar încă o dată să fim bine înțeleși, avem activitatea poliției până în momentul în care se face drug testerul. Și după aceea, avem o cu totul altă activitate care nu are legătură cu poliția, dar absolut niciuna.

Bogdan Chirieac: Dar are legătură cu statul.

Cătălin Predoiu: Dar are legătură cu statul și de aceea.

Bogdan Chirieac: Dar nu e treaba Ministerului de Interne, e treaba întregului Guvern.

Cătălin Predoiu: Exact, și de aceea, ca urmare a acestei vădite neîncrederi în capacitatea INML de a livra în trei zile în șapte zile maxim, rezultate, deși există în practica lor astfel de precedente în țară, în general, se dau în trei zile, București este o problemă. Da, am spus, domnule bun, trebuie căutată o soluție. Primul ministru a spus, de asemenea, domnule, găsiți o soluție!

Bogdan Chirieac: Care este soluția?

Cătălin Predoiu: Soluția este derivată și merge strict pe problema ridicată. În cazul în care, în primul rând trebuie să prevedem o obligație legală a INML să dea acest răspuns în trei zile, bun. Deci legal.

Bogdan Chirieac: Nu va fi îndeplinită că nu se prevede sancțiuni.

Cătălin Predoiu: Eu cred că va fi îndeplinită, dar sunt cazuri în care probabil, nu va fi îndeplinită. Să spunem să luăm teoretic acest caz. Întrebarea e ce faci după. Păi după atunci nu poți într-adevăr să prejudiciezi cetățeanul să stea la infinit, nu infinit, da o perioadă mai lungă de timp, fără permis, și atunci i se restituie permisul.

Bogdan Chirieac: Deci asta este soluția?

Cătălin Predoiu: Pentru că asta conciliază și comandamentul imediat pe care îl are polițistul în stradă și care nu are capacitate, că el nu-i medic el nu știe ce a ingerat cetățeanul din fața lui, el știe că aparatul i-a spus, există aceste substanțe în aceste concentrații, e un pericol în trafic. El retrage permisul și scoate pericolul din trafic care e foarte important, și o să vă explic cu cifre de ce e foarte important dacă îmi dați voie și mai departe transferă problema. Dacă cetățeanul contesta dacă spune, domnule mă duc la INML, poftiți la INML n-aveți dosar penal. Sau dacă cetățeanul refuză, spune, n-am încredere nici în dumneata ca polițist, n-am încredere nici în dumneata aparatule drug test, e dreptul cetățeanului, să aibă sau să nu aibă încredere și e datoria statului să câștige încrederea.

Bogdan Chirieac: Bun, ca să înțelegem.

Cătălin Predoiu: Și atunci de acolo, mai departe, intervine problema medicului legist, e problemă medicală, nu mai e problemă de siguranță rutieră, circulație.

Bogdan Chirieac: Deci, ca să înțeleg soluția pe care v-ați gândit să o aplicați pe lângă Ordonanța 84, este: mă oprește poliția, mă trage pe dreapta, fac drug testul, eu mă știu curat ca lacrima, drug testul îmi dă un rezultat pozitiv, mașina rămâne pe dreapta, că nu mă lasă să plec mai departe de ea și mi se pare corect, o închid, o să vină de la ridicări să o ia, dau permisul și mă duc cu taxiul la INML. La INML îmi ia sânge, după care mă duc cu taxiul acasă și trei zile aștept rezultatul. Dacă în trei zile nu primesc rezultatul, mă duc la poliție și îmi iau permisul, uite, domnule, m-ai oprit.

Cătălin Predoiu: Da. Poliția comunică cu INML, adică nu faceți nimic, mergeți și ridicați permisul.

Bogdan Chirieac: Doar mă duc și ridic permisul. Deci asta este soluția.

Cătălin Predoiu: În plus, colegii și de la Interne și de la INML gândesc acum o procedură în care să sprijinim INML să poată să fie capabil, chiar și până le vin nu știu ce aparate vor să cumpere pe fonduri europene, să îi sprijinim astfel încât să găsească un mecanism ca pentru București, că aici înțeleg că e problema cea mai mare, să facă un mecanism de redistribuire a testelor, astfel încât să se poată respecta termenul acesta de trei zile.

Bogdan Chirieac: Înțeleg că drugtestul acesta, fiind foarte sofisticat, are mai multe luminițe, pentru mai multe substanțe, nu?

Cătălin Predoiu: El depistează substanțele interzise.

Bogdan Chirieac: La Nurofenul meu, înțeleg că becul doar pâlpâie, nu se aprinde continuu, ceea ce înseamnă poate indica polițistului, domnule, e o substanță într-un procent foarte mic, care probabil că nu influențează capacitatea testului.

Cătălin Predoiu: Intrăm într-o discuție medicală, că și această chestiune cu Nurofenul, că iese automat, nu neapărat Nurofen creează aceste probleme, dar e o discuție medicală, nu vreau să mă amestec în ea, hai să nu dăm denumiri. Chemați un medic aici, că e treaba lor să stabilească lista de substanțe interzise și să propună legi.

Bogdan Chirieac: Stați puțin, Ministerul Sănătății nu v-a dat o listă de substanțe interzise?

Cătălin Predoiu: Trebuie stabilită prin lege, nu el administrativ face lucrul acesta. Trebuie făcută o lege care să facă acest lucru. E prevăzut, dacă nu mă înșel în articolul 133 din Ordonanța 195.

Bogdan Chirieac: Cu toată dragostea. Eu insumi am fost subiectul unui abuz al unui agent din stradă. Aparatul acesta de care vorbiți îl dați oricui?

Cătălin Predoiu: Acești polițiști nu sunt orice polițiști. Sunt polițiști care sunt supuși unei pregătiri speciale, training special, verificări periodice și nu oricine lucrează cu acest aparat.

Bogdan Chirieac: Știți de ce? Dacă dați unui polițist rău intenționat un astfel de aparat, el vă trimite la INML populația unui județ întreg, fiindcă e prost dispus în ziua respectivă.

Cătălin Predoiu: Hai să vedem dacă ajungem acolo, dar nu cred că ajungem și sunt convins că nu ajungem. Nu acolo este problema.

Bogdan Chirieac: Câte abuzuri va face în trafic Brigada de Poliție Rutieră.

Cătălin Predoiu: Haideți să vorbim de cazuri concrete, domnule Chirieac. Hai să ne uităm și la cealaltă fațetă a problemei, la ce este important totuși, să eliminăm pericolul din trafic. Până la urmă, polițistul nu poate face altfel și nu că nu poate face, legea nu-i lasă să facă altfel. Legea nu poate să fie altfel configurată decât de a elimina în trafic pericole.

Bogdan Chirieac: E după bunul plac al polițistului, domnule ministru, fiindcă am văzut de prea multe ori abuzuri ale poliției rutiere. Eu insumi am fost victima unui abuz, dar nu vreau să discut despre asta.

Cătălin Predoiu: Cine este victima unui abuz are căi procedurale. Poate refuza rezultatul…

Bogdan Chirieac: Nu spuneți de justiție. E nefuncțională și dumneavoastră știți bine, că aveți cei mai mulți ani în calitate de ministru și ați făcut și coduri penale și comerciale. Dumneavoastră chiar știți ca nimeni altcineva din România ce înseamnă justiția din această țară.

Cătălin Predoiu: Domnul Chirieac, vă spun după o experiență de 15 ani în serviciul public. Am ridicat o problemă importantă și nu aș vrea să o las așa. Sunt, totuși, vicepremier în Guvernul României și cred că este periculos pentru noi ca națiune să ne declarăm în bloc și fără niciun fel de nuanță, neîncrederea în propriul nostru stat. Propriul stat, statul este expresia noastră, domnule Chirieac, a națiunii noastre. Nu am spus-o eu, a spus-o un mare filosof. Știți ce am constatat în 15 ani de serviciu public plus o activitate privată și înainte? Și în public și în privat, în diverse profesii, domenii, suntem în egală măsură și buni și răi, să știți. Adică nu există o zonă care să fie mai bună sau mai rea, în general. E o mediană, așa merge societatea noastră, cu bune și cu rele. Și în domeniul public și în cel privat veți găsi oameni admirabili, de vârf în meseria lor, care își fac treaba, care corectează imediat un abuz, veți găsi și polițiști care salvează vieți, veți găsi și judecători care sunt impecabili.

Bogdan Chirieac: Sunt de acord, dar sistemul e nefuncțional. Mereu spun asta. Sunt magistrați extraordinari, polițiști extraordinari, sistemul e nefuncțional.

Cătălin Predoiu: Dar de ce să anatemizăm in corpore statul român.

Bogdan Chirieac: Știu că justiția e nefuncțională, administrația e neperformantă. Știu cum merge sistemul medical, știu cum merge educația. Dar vreau să vă întreb altceva. Cum explicați faptul că în unele județe, conform declarațiilor făcute de Ministerul de Interne, drugtesterele sunt confirmate de INML 100% și în alte județe drugtesterele sunt confirmate de INML 50%.

Cătălin Predoiu: Mulțumesc pentru întrebare. O altă controversă dezbătută intens a fost această diferență între rezultatul la drugtest și rezultatul la INML. Și aici am observat că automat, nu înțeleg, chiar nu înțeleg, nu sunt ironic, sincer, nu înțeleg de ce, automat suspiciunea se duce pe drugtest. De ce? Bun, hai să spunem că avem mai puțină încredere într-un sistem de aplicare a legii care, inevitabil, nu creează foarte multe simpatie, da? Că au fost cazuri în trecut, poate de abuzuri, cum spuneți dumneavoastră, care au creat și această percepție. Deci eu vă spun am aici cifre, date concrete, stabilite, care îmi arată că acești oameni din Ministerul de Interne sunt printre cei mai bine pregătiți din Europa şi furnizează României siguranță. Pot demonstrez acest lucru cu date din țara mea și cu date din alte țări. Dar am închis paranteza. În această dezbatere… e altă discuție, dar poate o dată facem şi această discuție, chiar merită să vedem în ce constă activitatea unui Minister de Interne și să discutăm acest raport pe care îl primesc în fiecare dimineață cu toate activitățile Ministerului de Interne și care însumează zeci de mii de ore, de muncă, mă înțelegeți, în stradă, de la siguranță publică până la stingerea de incendii, protecția frontierei, antidrog și așa mai departe. Dar altceva e altceva. Deci există această dezbatere drugtest – INML. Automat lumea spune păi dacă îți diferențe ori a greșit polițistul, ori a făcut abuzuri dacă nu e în regulă. Și eu spun bine, eu nu spun că e așa sau altfel. Hai să ne uităm. O fi așa, n-o fi așa? Și, într-adevăr, cum spuneți dumneavoastră, există pe harta țării județe unde îmi dau compatibilități 100%, 80%, 95%, 87% și județe unde sunt în jur de 50%. Și am spus, domnule, de ce? Nu-mi explic. Sincer, nu am cum să-mi explic acest lucru fără cercetări aprofundate, că ar trebui făcute cercetări. Dar, la un moment dat, la sugestia colegilor am spus bine, în regulă hai să facem și asta, au schimbat drugtestele. Da? Deci am în județul I compatibilitate spre 100%, în județul II în jur de 50%. Am luat drugtesterul din județul I şi l-am pus în județul II, şi din Județul II l-am pus în județul I. Compatibilitățile au rămas.

Bogdan Chirieac: Adică tot 100%?

Cătălin Predoiu: Nu aparatura…

Bogdan Chirieac: Înseamnă că INML era problema.

Cătălin Predoiu: Domnule, nu știu, eu vă spun constatările mele.

Bogdan Chirieac: Asta spuneți!

Cătălin Predoiu: Nu este treaba mea să constat, dar este și treaba lor, le-am spus să afle mai aprofundat ce se întâmplă unde se întâmplă.

Bogdan Chirieac: Cum, același aparat care la București dădea compatibilitate 100% în alt județ al țării de numai 50%, același aparat!

Cătălin Predoiu: Deci nu vorbim de tip de aparat, vorbim de aparat.

Bogdan Chirieac: De aparat, aparatul fizic.

Cătălin Predoiu: Deci eu ce vreau să spun este că și stați puțin că…

Bogdan Chirieac: Se umblă la INML? Asta vreți să spuneți?

Cătălin Predoiu: Nu. Vă spun altceva, nu au ce le trebuie! Poate nu au toți reactivii necesari, poate nu au toate instalațiile necesare. Poate nu au aceste lucruri. Vorbim de trecut, în momentul ăsta. Noi suntem în prezent. În prezent, dânșii ne-au spus în scris, și ne pe site-ul dânșilor, ne-am pus la punct și continuă să ne punem la punct. Foarte bine. Lucrăm bine cu ei și vrem să lucrăm în continuare. De asta spun, eu am încredere că vor respecta acest termen. Pentru că ce vreau să spun este că s-a creat această percepție pe datele din trecut și pentru că oamenii acolo nu aveau ce le trebuie, poate şi pentru că erau și alte situații. Nu știu, dar nu este treaba mea, e treaba instituțiilor să o afle. Dar, în principal, pentru că nu aveau ce le trebuie aceste diferențe apăreau din lipsa tehnică și tehnologică fiecărui rezultat. Adică ce s-a întâmplat în timp este că aparatele achiziționate sunt de vârf, sunt foarte sensibile pentru că asta s-a cerut să ne echipăm!

Bogdan Chirieac: Să fie de vârf. Da! Vreau și eu ca în Germania!

Cătălin Predoiu: A adus în timp tehnologia şi la nivelul INML, la nivelul care trebuie.

Bogdan Chirieac: Dacă agentul de poliție care mânuiește drugtesterele are 100 de necompatibilități urmează ca agentul respectiv să fie audiat de Comisia de disciplină din Ministerul de Interne? Că înseamnă că se întâmplă ceva!

Cătălin Predoiu: Bineînțeles că suntem cu ochii pe ce se întâmplă în această zonă pentru că ştiu că dacă e vorba de dreptul cetățeanului și da, sigur că da, ne uităm pe cei care operează. Ceea ce fac cei care operează aceste aparate!

Bogdan Chirieac: Eu sunt un agent zelos și poate că din 100 de cazuri, 20 și de fapt s-au dovedit că sunt nevinovați. 20. Dar nu din 100, 80 nevinovați și numai 20 înseamnă că ori nu știu să mânuiesc aparatul ori fac exces de zel, ori am probleme de personalitate și am impresia că cel pe care l-am oprit nu mă respectă suficient sau că nu mi-a zâmbit frumos sau nu știu ce…

Cătălin Predoiu: Eu am activat la maxim în minister toate instituțiile interne care se ocupă cu integritate. Am cerut profesionalism tuturor, am cerut șefilor de structuri să reia pregătirea profesională la cote unde ar trebui să fie, și nu le-am găsit acolo. Acum, de exemplu, dau un alt exemplu, în materie de trageri, îmi spunea cineva în minister, exerciții de tragere, suntem din nou unde trebuie să fim, de unde eram rămași în urmă.

Bogdan Chirieac: Adică nu trăgeau polițiștii cu pistolul. Că nu aveau gloanțe și nu aveau muniție.

Cătălin Predoiu: Eu vă spun, recent am vizitat Quantico, Academia de Poliție FBI. Și știți că e un mare poligon acolo. Pe tot timpul vizitei când am fost, nu au încetat zgomotul, era ca la război acolo. Deci nu e așa că e un poligon tragi de două ori şi te duci acasă. Acolo era organizat serii, veneau tot, non-stop bum bum bum bun, două ceasuri și jumate – trei cât am stat acolo. Și am vizitat tot. Nu au încetat tragerile. Și e doar un domeniu și altele la fel. Deci DGA e în alertă, DGPI e în alertă să știe toată lumea și Ministerul de Interne și public în România. Le-am pus în permanentă alertă în sensul de a fi proactivi. Ori au fost nenumărate cazuri recent, cu traficanții de carne vie, de migranți și așa mai departe. Din instituțiile noastre au plecat. Colaborăm bine cu procurorii. Deci sigur că da. Vin din societatea civilă, știu ce înseamnă interesul cetățeanului și spun asta în fiecare zi în minister.

Bogdan Chirieac: Dumneavoastră știți. OUG 84 va fi prorogată?

Cătălin Predoiu: Nu vom folosi tehnica prorogării, pentru că legea, așa cum bine a spus premierul și susțin afirmația premierului este o lege bună şi nu, nu vom stopa efortul de combatere a drogurilor și de a crește siguranța pe drumurile publice. Deci legea este bună. Există această neîncredere, legitimă probabil, dat fiind că s-au întâmplat multe situații în trecut de întârziere din partea INML-ului și atunci, ceea ce am gândit este să venim cu o garanție legală în plus, pentru cetățean, pentru cetățean ca în trei zile prin această obligație să răspundă cu rezultatul la test, nu răspunde, își ia omul carnetul înapoi. Și vă spuneam că nu putem stopa acest demers de a crește siguranța pe drumurile publice, pentru că cifrele domnule Chiriac, sunt aici și îmi pare rău că nu mai avem timp să le discutăm, sunt mai mult decât îngrijorătoare. Domnule Chiriac, astăzi am studiat din nou statistici și am făcut un exercițiu pe care nu l-am…

Bogdan Chirieac: Sunt mulți șoferi drogați găsiți în trafic? E o întrebare.

Cătălin Predoiu: Deci, anul trecut, Poliția Română a oprit aproape 30.000 de permise, din care peste 25.000 pentru alcool și aproximativ 4.000 pe droguri. Anul acesta…

Bogdan Chirieac: Până la jumătatea anului.

Cătălin Predoiu: Până la jumătate avem aici o statistică, în jur de 2000 și ceva de permise pentru droguri.

Bogdan Chirieac: Deci, mai puține, de fapt.

Cătălin Predoiu: Mai puține, au scăzut pentru că am iarăși statistica pe acțiunea ”Blocada” unde am avut zeci de mii de acțiuni, zeci de mii de acțiuni. Deci suntem pe droguri, am bilanțul pe un an de zile avem peste 1000 de acțiuni. Avem cantități mari confiscate, 57 de grupuri de crimă organizată destructurate, 400 de mari operațiuni. Domnule, astea se pregătesc în timp, în medie facem trei operațiuni pe zi. Sunt 60 de mafii care nu mai există în țara asta, din ultimul an, au fost desființate. Sigur că apar altele, nu știu sau mai sunt alte care, evident trebuie descoperite, dar oamenii ăștia lucrează, le-am cerut să lucreze și stăm cu piciorul pe pedală la podea, dar vreau să vă subliniez, pentru că astăzi mi-a dat prin gând, citind din aceste statistici și-am făcut, m-am gândit să fac un exercițiu și uitați ce exercițiu am făcut cu calculatorul. Anul trecut au fost 30.000 de permise oprite pentru alcool și droguri. Suntem de acord ca acești oameni reprezentau un pericol public?

Bogdan Chirieac: Da.

Cătălin Predoiu: Bun, am înțeles. Ați numărat vreodată în trafic pe lângă câte maşini treceți?

Bogdan Chirieac: Mii.

Cătălin Predoiu: Hai să zicem 1000. Dacă înmulțim 30.000 de conducători auto care au condus băuți sau cu substanțe interzise la bord, dacă înmulțim cu 1000, fiecare a trecut în ziua respectivă pe lângă 1000 de mașini.

Bogdan Chirieac: 30 de milioane de mașini.

Cătălin Predoiu: 30 de milioane, dacă împărțim 30 de milioane de treceri pe lângă un auto, la numărul de șoferi din țara asta, care este la 9.959, 884, da, deci putem pune 10.000.000 milioane, rezultă așa, statistic evident, că fiecare dintre noi am trecut cel puțin de 2,7, mi-a dat mie pe calculator, deci de 3 ori aproape pe lângă acest glonț.

Bogdan Chirieac: Pe lângă un șofer drogat sau băut.

Cătălin Predoiu: Sigur că, nu e obligatoriu să fi fost așa, că poate traseele…

Bogdan Chirieac: Da, poate că nu am trecut pe lângă niciunul, și altul a trecut pe lângă 30.

Cătălin Predoiu: Statistic asta înseamnă, dumneavoastră, oricare dintre noi, vi se pare că e în regulă treaba asta?

Bogdan Chirieac: Nu mai avem foarte mult timp, două întrebări.

Cătălin Predoiu: Sunteți de acord că trebuie să oprim treaba asta?

Bogdan Chirieac: Aici toată lumea e de acord, toată societatea e de acord, dar felul în care se făcuse că mi se lua permisul, stăteam opt luni de zile să constate INML-ul că sunt vinovat, după care zice ia-ți permisul și pleacă de aici, îmi pare rău, asta e, ești cetățean român, suportă consecințele.

Cătălin Predoiu: Vreți să vă dau extrasele din dezbaterea publică?

Bogdan Chirieac: Nu, că le știm. Și noi suntem împotriva drogurilor, să știți și a alcoolului la volan, dar gândiți-vă că avem emisiunea de specialitate cu Florin Răvdan și Titi Aur, marele Titi Aur, care are lumea ce învăța de la Titi Aur.

Cătălin Predoiu: Societatea a transmis un semnal, Guvernul a auzit. Semnalul este legitim, venim cu o garanție legală în plus. Impunem această obligație legală, INML de a da rezultatul în 3 zile.

Bogdan Chirieac: Testul e gratuit la INML?

Cătălin Predoiu: Îl plătește Ministerul de Interne.

Bogdan Chirieac: Bun. Deci pentru cetățean e gratuit.

Cătălin Predoiu: Plătește statul, că și Ministerul de Interne ia de la Ministerul de Finanțe. Colegii de la INML, împreună cu colegi la Ministerul Sănătății, au programe de derulare…

Bogdan Chirieac: Dar cel depistat pozitiv de INML ar trebui să plătească el testul.

Cătălin Predoiu: Gândim și acolo o soluție.

Bogdan Chirieac: Dar sunteți de acord?

Cătălin Predoiu: Pentru că evident că testarea pozitivă la INML activează prevederile legale.

Bogdan Chirieac: Adică penal, ceea ce mi se pare normal. Domnule ministru, cum a fost cu Ordonanța de urgență privind alegerile din septembrie mutate în decembrie sau la anul sau poate nu se mai fac? Că a fost o discuție întreagă pe această temă.

Cătălin Predoiu: A fost o situație într-adevăr delicată, terminată cu bine, ca să spun așa, printr-o decizie a Coaliției. Și aici a fost o dezbatere și mă rog, eu am preferat să mă abțin, pentru că eram cumva la mijloc, ca să spun așa, dar am preferat să mă abțin, pentru că era un subiect politic care trebuia tranșat în Coaliție. Însă, ce aș vrea să subliniez e că eu nicio clipă n-am fost în situația unui ministru care ignoră fie directivele de partid, deciziile de partid, fie deciziile premierului. Și nu am fost nicio clipă în această ipoteză. Am văzut și titluri că sfidez, că nu vreau să dau… N-a fost situația asta. Premierul a spus foarte clar la prima intervenție că între cele două date, 15-29, urmează să se decidă una dintre ele la Coaliție și să fie comunicată pentru a redacta hotărârea. Acest lucru n-a venit decât după două săptămâni. Sunt de părere că da, un ministru politic trebuie să urmeze şi hotărârile de partid, dar în același timp trebuie să urmeze și directivele…

Bogdan Chirieac: Deci nu ați avut nicio disensiune cu premierul Marcel Ciolacu?

Cătălin Predoiu: Nu. Nici cu premierul Ciolacu, nici cu președintele Ciucă, dar am avut discuții, e adevărat, unde am spus foarte tranșant…

Bogdan Chirieac: Discuție normală.

Cătălin Predoiu: Dacă această situație persistă, eu nu pot simultan să urmez o cale care e contradictorie cu cealaltă sau invers. Nici un ministru nu trebuie să iasă din linia partidului, dar nici din dispozițiile premierului și sigur că la un moment dat, dacă lucrurile persistau, nu-mi rămânea decât o singură cale, pe care nu aveam nicio ezitare sa o iau.

Bogdan Chirieac: Adică să demisionați?

Cătălin Predoiu: De a salva și onoarea Guvernului și, evident, a respecta și directiva de partid. Dar nu a fost situația asta. S-a discutat și…

Bogdan Chirieac: Relațiile dumneavoastră cu premierul Ciolacu cum sunt?

Cătălin Predoiu: Cooperez instituțional foarte bine, dincolo de faptul că, mă rog, nu e un secret că ne știm oarecum din perioada adolescenței, din același oraș fiind. Dar una-i una și alta-i alta, nu are nicio legătură, după cum am o relație foarte bună și cu domnul Ciucă.

Bogdan Chirieac: Sunteți înainte de McDonald’s sau după McDonald’s?

Cătălin Predoiu: Care McDonald’s? A! Plecasem când a apărut McDonald’s, dacă vă referiți la magazinul McDonald’s din Buzău.

Bogdan Chirieac: Erau moldovenii și muntenii, o glumă de-a Buzăului.

Cătălin Predoiu: Acum înțeleg la ce faceți dumneavoastră aluzie.

Bogdan Chirieac: Da, era o glumă a buzoienilor, făcută și de Marcel Ciolacu.

Cătălin Predoiu: Am înțeles. Nu mai eram în oraș atunci. Eu cred că lucrurile s-au rezolvat corect și politic și administrativ.

Bogdan Chirieac: Deci nicio clipă Marcel Ciolacu nu v-a presat?

Cătălin Predoiu: Nu. Și nici domnul Ciucă. A fost o situație delicată tratată cu înțelepciune de amândoi, mi-am adus și eu contribuție la asta.

Bogdan Chirieac: Ce faceți cu integrarea în Schengen terestru? Cu MCV-ul ați rezolvat-o, toată lumea vă cunoaște pentru asta, după 15 ani, ați fost ministrul care a rezolvat MCV-ul. Asta ne-a permis intrarea în Schengen aerian și maritim. Ce faceți cu Schengen-ul terestru? Avem vreo șansă anul ăsta?

Cătălin Predoiu: Noi temele ni le-am făcut, suntem la zi pe zona de migrație, tot ce vreți, cooperarea cu toți vecinii, cu Austria, relații bune și cu Bruxelles, suntem în regulă. Am o îngrijorare legată de o declarație recentă a ministrului olandez, care spune, oarecum în discuție, noului ministru olandez…

Bogdan Chirieac: Că Mark Rutte ajunge secretar general al NATO.

Cătălin Predoiu: Pune oarecum în discuție Pactul pentru Migrație și Azil, dar nu cred că se poate da înapoi de la această reglementare care a constituit unul din argumentele pentru deschiderea spre Schengen. Facem în continuare eforturi diplomatice, ținem legătura cu toată lumea, sperăm că toamna ne va aduce o veste bună.

Bogdan Chirieac: Domnule ministru, vă mulțumesc foarte mult pentru participarea la emisiune, lămuritoare. Sunt convins că enorm de multă lume, în România, este interesată de ceea ce ați spus. Deci se găsește deocamdată această soluție, maximum 3 zile ți se reține permisul, timp în care INML trebuie să îți dea rezultatul. Dacă INML nu a dat rezultatul în această situație, permisul va fi reînmânat cetățeanului. Vor fi alte dezbateri, dacă cetățeanul e găsit cu adevărat pozitiv, înseamnă că am repus pe drumurile publice un pericol.

Cătălin Predoiu: Nu, pentru că în momentul în care i s-a retras permisul, el nu mai este un pericol, el nu mai poate circula…

Bogdan Chirieac: Și dacă după 3 zile INML nu dă rezultatul…

Cătălin Predoiu: Deci automat intră în circulație alt tip de sancțiuni, alt tip de aparat care lucrează cu parchetul și așa mai departe.

Bogdan Chirieac: Și asta spun, dacă după 10 zile INML găsește că a fost drogat, el circulă 7 zile cu permisul și e iar într-o problemă.

Cătălin Predoiu: Deci oricum în momentul în care el era sub influența alcoolului nu mai are permisul. Ăsta e principalul lucru.

Bogdan Chirieac: Influența drogului…

Cătălin Predoiu: Sub influența drogului și a alcoolului, mă rog, vorbim și de alcool că și ăsta e un pericol. Este aceeași ipoteză ca și când cineva bea, conduce, se trezește, iar bea, iar conduce, până îl prinde Poliția. Ce să facem? Noi am prins 30.000 anul trecut, cine știe câți or fi fost…

Bogdan Chirieac: Câți or fi fost în realitate. Vă mulțumesc foarte mult! Stimați telespectatori, stimați cititori, a fost ministrul de Interne, vicepremier al Guvernului, cu informații foarte interesante, domnul Cătălin Predoiu.


Alte articole:
ULTIMA
ORĂ

Peste 85% din testele efectuate preliminar cu aparatul DrugTest Dräger 5000 au fost confirmate. Citiți aici

Percheziții într-un dosar ce vizează infracțiuni de furt și corupție. Detalii aici

28.538 de verificări au fost efectuate cu aplicația eDAC pentru a preveni și combate posibile fapte ilegale. Detalii aici 

30 de persoane salvate de angajații MAI. Detalii aici

6.024 de evenimente la care s-a intervenit operativ. Detalii aici 

Sari la conținut