Ministerul Afacerilor Interne este coordonator de investiție pentru Componenta 7 Transformare digitală /Investiția 8 Carte de identitate electronică și semnătură digitală.
Inițial, potrivit prevederilor cuprinse în Anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României din 3 noiembrie 2021, MAI a avut o alocare financiară de 200 milioane euro, fiind responsabil pentru îndeplinirea a două ținte, respectiv:
– Ținta 173: 4,5 milioane cetățeni pentru care se eliberează cartea electronică de identitate, cu termen de realizare: Trimestrul 4 – 2024;
– Ținta 174: 8,5 milioane cetățeni pentru care se eliberează cartea electronică de identitate, cu termen de realizare: Trimestrul 2 -2026.
În urma procesului de negociere cu Comisia Europeană, Investiția 8 a fost revizuită (vezi Anexa la Decizia de punere în aplicare a Consiliului de modificare a Deciziei de punere în aplicare din 29 octombrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României) în sensul diminuării alocării financiare la 150 milioane euro, și ajustării țintelor, astfel:
– eliberarea a 5 milioane de cărți de identitate electronică în perioada de implementare a Planului Național de Redresare și Reziliență. Cartea de identitate electronică va stoca două certificate digitale: i) unul care va permite autentificarea pentru utilizarea serviciilor online ale administrației publice, care va fi utilizabil din momentul eliberării cărții de identitate electronice și ii) unul opțional pentru semnătura electronică calificată, eliberat de furnizorii de servicii de certificare calificată, care va putea fi achiziționat de către cetățeni;
– dezvoltarea și punerea în aplicare a 11 servicii publice online, cu un nivel de sofisticare de cel puțin „3”, care să fie accesibile prin utilizarea cărții de identitate electronice. Aceste servicii publice online vor include următoarele componente: infrastructură IT&C pentru dezvoltarea, furnizarea și continuitatea sporită a serviciilor accesate prin intermediul cărții de identitate electronice, soluții de virtualizare pentru îmbunătățirea disponibilității infrastructurii în vederea asigurării accesului la serviciile electronice și extinderea actualei „copii de rezervă și recuperare în caz de dezastru” cu soluții modulare;
– dezvoltarea unui sistem de alertă timpurie cu privire la riscurile de securitate (inclusiv riscurile cibernetice);
– desfășurarea unei campanii de sensibilizare care să încurajeze utilizarea pe scară largă a cărții de identitate electronice și, implicit, a serviciilor publice electronice aferente acesteia.
Implementarea investiției va fi finalizată până la 30 iunie 2026.
Descrierea Țintei 173:
Cartea de identitate va respecta cerințele Comisiei Europene privind securitatea documentelor, în conformitate cu obiectivele stabilite în Regulamentul (UE) 1157/2019. Cartea de identitate electronică va stoca două certificate digitale:
– unul obligatoriu pentru semnătura electronică avansată, înregistrat pe toate cărțile de identitate electronice, valabil în România și utilizabil din momentul eliberării cărții de identitate electronice;
– un certificat opțional pentru semnătura electronică calificată, eliberat de furnizorii de servicii de certificare calificată (naționali/alții decât naționali), valabil și pentru serviciile terților, valabil în România și în UE, care va putea fi achiziționat de către cetățeni.
Descrierea Jalonului 174:
Trebuie să fie accesibile prin utilizarea cărții de identitate electronice 11 servicii publice online, cu un nivel de sofisticare de cel puțin „3”. Aceste servicii publice online trebuie să includă următoarele componente: infrastructură IT&C pentru dezvoltarea, furnizarea și continuitatea sporită a serviciilor accesate prin intermediul unei cărți de identitate electronice, soluții de virtualizare pentru îmbunătățirea disponibilității infrastructurii în vederea asigurării accesului la serviciile electronice și extinderea actualei „copii de rezervă și recuperare în caz de dezastru” cu soluții modulare.
Trebuie să fie finalizată dezvoltarea unui sistem de alertă timpurie cu privire la riscurile de securitate (inclusiv riscurile cibernetice).
Trebuie să fie finalizată punerea în aplicare a unei campanii de sensibilizare care să încurajeze utilizarea pe scară largă a cărții de identitate electronice și, implicit, a serviciilor publice electronice aferente acesteia.
Conform noului calendar al Cererilor de plată aprobat de Comisia Europeană, Ținta 173 și Jalonul 174 sunt incluse în cererea de plată nr. 8, având termen în Trimestrul 3 2026.
PNRR. Finanțat de Uniunea Europeană – UrmătoareaGenerațieUE
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României