În cursul lunii ianuarie, în urma acţiunilor Poliţiei Rutiere pentru creşterea siguranţei traficului rutier pe drumurile publice, la nivel naţional, numărul accidentelor grave produse, precum şi numărul de persoane decedate, a scăzut cu 123, respectiv 51. Totodată, în 5 zile nu s-au înregistrat accidente de circulaţie mortale.În perioada următoare acţiunile poliţiei rutiere desfăşurate în planul educaţiei rutiere şi respectiv al impunerii legii, se vor concentra pe combaterea neacordării priorităţii de trecere pietonilor angajaţi regulamentar în traversare şi al indisciplinei pietonilor.Măsurile dispuse şi acţiunile organizate, conjugate cu efortul poliţiştilor, se reflectă în situaţia privind dinamica accidentelor grave de circulaţie înregistrată la nivel naţional în cursul lunii ianuarie 2011, comparativ cu perioada similară a anului trecut, după cum urmează: ACCIDENTE MORŢI RĂNIŢI GRAVIanuarie 2010 583 156 533Ianuarie 2011 460 105 419DIFERENŢE -123 -51 -114 Reducerea numărului accidentelor grave de circulaţie cu 21%, a numărului persoanelor decedate cu 32,6% şi al răniţilor grav cu 21,3%, a avut loc în contextul în care condiţiile meteo ale lunii ianuarie 2011 au fost mult mai prielnice desfăşurării traficului rutier faţă de aceeaşi lună a anului trecut, când ninsorile au fost mai abundente, existând numeroase drumuri restricţionate sau blocate.De remarcat faptul că, în perioada de referinţă, au existat 5 zile în care nus-au înregistrat accidente mortale (miercuri 5.01, joi 6.01, luni 17.01, luni 24.01 şi miercuri 26.01), faţă de întreg anul 2010 când au fost înregistrate 7 zile fără asemenea evenimente.Zilele din cursul lunii ianuarie 2011, cu cel mai mare număr de persoane decedate în accidente rutiere au fost sâmbătă 15.01 (8 morţi), sâmbătă 29.01 (6 morţi) şi vineri 07.01, respectiv luni 31.01 (cu câte 5 morţi). În raport cu aceeaşi perioadă a anului trecut, se constată faptul că a scăzut numărul maxim al persoanelor decedate/zi de la 11 la 8 şi al numărului zilelor când s-au înregistrat peste 5 morţi inclusiv, de la 9 zile în 2010, la 4 zile în 2011. Sub aspectul cauzelor generatoare ale accidentelor grave, se constată că în cursul lunii ianuarie 2011 ponderea o deţine viteza, manifestată în special sub forma vitezei neadaptate la condiţiile meteo, de drum sau trafic (30,2% din total accidente), urmată de indisciplina pietonilor (24,7%) şi neacordarea priorităţii pietonilor angajaţi regulamentar în traversare (14,5%).Faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut se constată că ierarhia cauzelor generatoare ale accidentelor grave rămâne aceeaşi, fiind înregistrate scăderi în ceea ce priveşte viteza (-1,3%) şi indisciplina pietonilor (-2,4%), dar şi o anumită creştere în privinţa neacordării priorităţii de trecere pietonilor angajaţi regulamentar în traversare (+4,4%).Astfel, în perioada următoare acţiunile poliţiei rutiere desfăşurate în planul educaţiei rutiere şi respectiv al impunerii legii, se vor concentra pe combaterea neacordării priorităţii de trecere pietonilor angajaţi regulamentar în traversare şi al indisciplinei pietonilor. Având în vedere că iarna condiţiile meteo se pot modifica destul de repede şi că pe parcursul unui traseu rutier se străbat atât zone de şes, cât şi zone de deal şi munte, poliţiştii rutieri le recomandă şoferilor ca înainte de a porni la drum să verifice starea tehnică a maşinii, să o echipeze corespunzător pentru sezonul rece şi să se informeze în privinţa traseului pe care urmează să-l străbată. Poliţia Română, prin intermediul Direcţiei Rutiere, recomandă conducătorilor auto să adopte o manieră prudentă de conducere, fără bruscarea comenzilor vehiculelelor, să efectueze fiecare manevră doar după o temeinică asigurare, să utilizeze preponderent frâna de motor şi să evite efectuarea depăşirilor, care în asemenea condiţii meteo-rutiere se dovedesc extrem de periculoase. Poliţiştii rutieri recomandă ca luminile de întâlnire să fie aprinse ziua pe toate categoriile de drumuri, în cazul în care vizibilitatea este redusă. Atenţie deosebită necesită şi sistemul de ventilaţie-dezaburire a parbrizului şi luneta maşinii care trebuie să funcţioneze foarte bine. Poliţiştii recomandă conducătorilor de vehicule să circule cu viteză redusă, adaptată permanent condiţiilor concrete din trafic, în special când pe carosabil s-a aşternut zăpadă sau când acesta este acoperit de polei. De asemenea, pentru un plus de siguranţă, se impune şi mărirea distanţei în mers între vehicule. Totodată, atragem atenţia asupra obligativităţii ca autovehiculele având masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, să fie dotate cu anvelope de iarnă şi lanţuri antiderapante omologate, în situaţia în care acestea se deplasează pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei! Conducătorii auto începători trebuie să evite, pe cât posibil, conducerea autovehiculului în condiţii de drum alunecos, pe timp de noapte sau pe distanţe mari, dată fiind experienţa redusă şi riscul implicării în evenimente rutiere. Şi pietonilor li se recomandă să-şi sporească atenţia, să evite pe cât posibil folosirea părţii carosabile, mai ales după lăsarea întunericului şi în condiţii de vizibilitate redusă, să se asigure temeinic înaintea traversării drumurilor şi să procedeze la efectuarea acestora numai după ce sunt siguri că traversarea se poate face în condiţii de siguranţă.[filename=Rezultate_ianuarie_Directia_Poliției_Rutiere.doc] [filesize=Rezultate_ianuarie_Directia_Poliției_Rutiere.doc] Nr. desc.: [downloads=Rezultate_ianuarie_Directia_Poliției_Rutiere.doc]I.G.P.R. – Centrul de Informare şi Relaţii Publice