În anul 2010, poliţiştii de frontieră au descoperit 287 autovehicule ce figurau furate din străinatate;Comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut când au fost descoperite 183 autovehicule, numărul descoperirilor privind mijloacele de transport furate, a crescut cu aproximativ 56 %;În continuare, principalul „furnizor” de autovehicule furate care tranzitează frontierele României este Italia, urmată de Germania, Ungaria etc. iar persoanele implicate sunt cetăţeni români, moldoveni, ucraineni, austrieci, italieni sau turci.StatisticăTraficul cu autoturisme de lux furate din străinatate a fost, şi în acest an, „în atenţia” lumii interlope transnaţionale, fiind o activitate ilicită ce aduce beneficii financiare substanţiale membrilor reţelelor deja specializate în domeniu şi extrem de bine organizate la nivelul mai multor state (din Vestul către Estul Europei).De la începutul anului până în prezent, poliţiştii de frontieră au descoperit 219 autoturisme, precum şi 30 automarfare, 16 microbuze, 15 motociclete şi 7 remorci auto declarate furate în străinatate. În perioada similară a anului 2009, au fost depistate 183 autovehicule furate în străinătate, constatându-se o creştere cu aproximativ 56% a numărului de autovehicule descoperite. Pentru identificarea şi indisponibilizarea autoturismelor reclamate ca fiind furate în străinătate, sub supravegherea directă a Parchetelor, poliţiştii de frontieră au colaborat cu structurile similare din statele membre UE, realizând un schimb operativ de date şi informaţii, prin intermediul Centrelor şi Punctelor de Contact (Oradea, Galaţi etc).Pe linia combaterii traficului cu auto furate, poliţiştii de frontieră au întocmit 214 dosare penale, persoanele implicate fiind cetăţeni români, moldoveni, ucraineni, austrieci, italieni şi turci.Organizarea reţelelor de traficanţiDin analizele efectuate de poliţiştii de frontieră în cazurile depistate în zonele de competenţă, s-a stabilit că, în general, reţelele de traficanţi sunt organizate pe două tipuri mari, respectiv cele specializate în furtul autoturismelor de lux şi cele specializate în furtul autoturismelor de categorie mijlocie. La rândul lor, aceste două tipuri sunt subdivizate în mai multe grupuri de acţiune, a caror „ierarhie” este următoarea:- grupa de recunoaştere – identifică maşinile corespunzătoare “cererii”, – grupa tehnică – confecţionează documentele false,- grupa de transport – trece maşinile peste graniţe, – grupa de valorificare – vinde maşinile de lux, – grupa de supraveghere – are ca sarcină supravegherea şi derularea tuturor fazelor incluse în actul ilegal.Moduri de operare şi ruteCa moduri de operare ale traficanţilor, analizele arată că “se practică”: • fraudă la asigurări – cu acordul proprietarului, maşina este transportată în altă ţară, “spălată” prin vânzări succesive şi ulterior declarată ca fiind furată chiar de către proprietar;• furtul la comandă, deturnarea sau frauda la firmele de închirieri – se racolează o persoană fără posibilităţi materiale care contra unei sume modice acceptă să deschidă pe numele său un cont într-o bancă şi implicit să obţină o carte de credit (card), document în baza căruia persoana închiriază de la firmele de profil, autoturismul.Rutele folosite de către traficanţi sunt, în general, orientate dinspre ţările vest europene cu finalitate în ţările est-europene şi foste membre CSI:• Italia – Austria – Ungaria – România; • Germania – Austria – Ungaria – România – Moldova şi Ucraina; • Italia –Serbia – România – R.Moldova – Ucraina sau Federaţia Rusă.În continuare, principalul „furnizor” de autovehicule furate care tranzitează frontierele României este Italia, urmată de Germania, Ungaria etc.În majoritatea cazurilor, cei care se aflau la volanul maşinilor respective au declarat, pe timpul cercetărilor, că nu ştiau că autoturismele se află în atenţia autorităţilor ca fiind furate, ei fiind doar „cumpărători de bună credinţă”. Alţii au susţinut că au primit o sumă de bani (în general, de până la 500 euro) pentru a transporta maşina în România şi, la fel, nu cunoşteau că aceasta e furată.În urma unui „studiu” al cererii şi ofertei pe piaţa neagră a maşinilor, s-a constatat că, la categoria autoturisme de lux, cele mai căutate sunt mărcile “BMW” şi „Mercedes”, iar la autovehiculele de categorie mijlocie, ponderea o deţin mărcile “ Renault” şi „Fiat”. Dintre cazurile semnificative înregistrate în anul 2010 pe linia prevenirii şi combaterii traficului cu autoturisme furate, prezentăm următoarele:Autoturism de lux de aproximativ 200.000 euro furat din Germania, depistat la VărşandUn autoturism de lux, marca „BENTLEY CONTINENTAL”, în valoare de aproximativ 200.000 de euro, care figura în baza de date ca fiind furat din Germania, a fost descoperit de poliţiştii de frontieră arădeni la intrarea în România. În data de 23.06.a.c., poliţiştii de frontieră din cadrul Punctului de Trecere a Frontierei Vărşand au identificat un cetăţean ucrainean, P.O., în vârstă de 48 ani, care s-a prezentat pentru a intra în ţară la volanul unui autoturism marca Bentley Continental, înmatriculat în Ucraina. Cu ocazia controlului documentelor autoturismului, poliţiştii de frontieră au constatat că certificatul de înmatriculare este falsificat, precum şi permisul de conducere ucrainiean prezentat de P.O.. După efectuarea verificărilor specifice, poliţiştii de frontieră au constatat că maşina figura în baza de date a Interpol ca fiind furată din Germania din luna aprilie 2010.Bărbatul a declarat că nu ştia că autoturismul pe care îl conducea este furat din Germania şi că el doar îl transporta până în Bulgaria la rugămintea unui prieten.Poliţiştii de fontieră arădeni i-au întocmit actele premergătoare începerii urmăririi penale pentru săvârşirea infracţiunilor de tăinuire la furt, complicitate la fals material în înscrisuri oficiale, conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul fără permis de conducere şi conducerea unui autovehicul cu număr fals de înmatriculare, la finalizare urmând a fi luate măsurile legale ce se impun.Totodată, autoturismul a fost indisponibilizat şi se află la sediul Inspectoratului Judeţean al Poliţiei de Frontieră Arad în vederea continuării cercetărilor. Bentley furat din Germania depistat la PeteaPoliţiştii de frontieră sătmăreni au depistat un cetăţean român care încerca să iasă din ţară cu un autoturism de lux, marca Bentley Continental, ce figura ca fiind furat din Germania. În data de 22 decembrie a.c., în jurul orei 23.00, la Punctul de Trecere a Frontierei Petea s-a prezentat pentru a ieşi din ţară Adrian Nelu F., în vârstă de 31 ani. Tânărul, originar din Negreşti Oaş, are dublă cetăţenie, română şi franceză, iar domiciliul îl are în Franţa. Acesta conducea un autoturism marca Bentley Continental, pe care erau aplicate plăcuţe cu numere de înmatriculare româneşti.Cu ocazia formalităţilor pentru ieşirea din ţară, la controlul de frontieră au fost solicitate documentele maşinii şi actele conducătorului auto. Adrian Nelu F. a prezentat cartea de identitate franceză a maşinii şi certificatul de înmatriculare pe numele unui alt cetăţean român.În urma verificărilor efectuate, poliţiştii de frontieră au constatat că autoturismul figurează ca fiind declarat furat din Germania, în noiembrie 2010. Adrian Nelu F. a declarat că el este angajat al unei societăţi comerciale din Franţa care are ca obiect de activitate vânzarea de autoturisme şi că în urmă cu aproximativ două săptămâni a fost contactat telefonic de către o persoană din Bucureşti, proprietarul a două societăţi comerciale, care i-a spus că are de vânzare un Bentley Continental GTC.Interesat de ofertă, Adrian Nelu F. a mers la Bucureşti şi a cumpărat maşina de la persoana respectivă contra sumei de 85.000 euro, primind în schimb documentele autoturismului şi maşina cu care aseară s-a prezentat pe sensul de ieşire din ţară la P.T.F. Petea.Bărbatul este cercetat pentru săvârşirea infracţiunii de tăinuire la furt, iar autoturismul a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F. Satu Mare pentru continuarea cercetărilor.Autocamion de 80.000 euro furat din Lituania depistat la frontierăÎn data de 01.10.2010, la P.T.F. Giurgiu, s-a prezentat pentru efectuarea formalităţilor legale, cetăţeanul ucrainean Anatoli S., în vârstă de 55 ani, care conducea un autocamion marca Renault, înmatriculat în Lituania.Poliţiştii de frontieră, au procedat la verificarea acestuia în baza de date, ocazie cu care au constatat că autocamionul figurează ca fiind furat din Lituania din august 2010.Şoferului i s-au întocmit actele premergătoare de cercetare penală pentru săvârşirea infracţiunii de complicitate la furt şi a fost prezentat Parchetului de pe lângă Judecatoria Giurgiu care a dispus cercetarea acestuia în stare de libertate. Autocamionul, în valoare de aproximativ 80.000 euro, a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F.Giurgiu până la finalizarea cercetărilor.BMW X5 furat din Austria, descoperit de poliţiştii de frontieră vasluieniÎn data de 18 august a.c., la P.T.F. Albiţa, judeţul Vaslui, s-a prezentat cetăţeanul moldovean Ion J., în vârstă de 28 ani, care conducea un autoturism de teren BMW X5, an de fabricaţie 2008, având numere de înmatriculare provizorii de Ungaria.Pe timpul controlului specific, având suspiciuni cu privire la provenienţa autoturismului, poliţiştii de frontieră au efectuat verificări în baza de date a Interpol, constatând că maşina este furată din Austria la data de 19 mai 2010.Cu ocazia cercetărilor, s-a mai stabilit că procura prezentată la controlul de frontieră de către cetăţeanul moldovean este falsă.Poliţiştii de frontieră vasluieni i-au întocmit cetăţeanului moldovean dosar penal pentru săvârşirea infracţiunilor de complicitate la furt calificat (art. 26 raportat la art. 208, 209 C.pen) si uz de fals (art.291 C.pen.) urmând a fi înaintat Parchetului de pe lângă Judecătoria Huşi cu propunerile legale.Autoturismul, în valoare de aproximativ 189.000 lei, a fost indisponibilizat la sediul I.J.P.F. Vaslui.Poliţiştii de frontieră vasluieni continuă cercetările pentru stabilirea împrejurărilor care au condus la comiterea faptei şi identificării tuturor persoanelor implicate.Poliţia de Frontieră Română va continua – independent sau în colaborare cu celelalte instituţii cu competenţă din ţară şi străinătate – să întreprindă măsuri ferme pe linia combaterii acestui fenomen infracţional transfrontalier, de natură să aducă prejudicii atât economiei naţionale, cât şi persoanelor de bună credinţă. I.G.P.F. – Biroul de Informare şi Relaţii Publice